Veel ondernemers en professionals lijken LinkedIn vooral te beschouwen als een digitaal CV. Zij hebben vaak een half ingevuld profiel en loggen sporadisch in op het zakelijke sociale platform. Maar laat je dan geen zakelijke kansen liggen?
Veel ondernemers en professionals lijken LinkedIn vooral te beschouwen als een digitaal CV. Zij hebben vaak een half ingevuld profiel en loggen sporadisch in op het zakelijke sociale platform. Maar laat je dan geen zakelijke kansen liggen?
“Ik haal heel veel uit LinkedIn”, vertelt Anne van Weeghel, die met haar bedrijf Sporen leiderschaps- en ontwikkelingstrainingen geeft aan professionals. “Ik plaats er met regelmaat langere blogs of kortere posts over ontmoetingen met deelnemers in mijn trainingen en dat heeft veel volgers (bijna 12.000, red.) opgeleverd. Ik denk dat zo’n 80% van de nieuwe aanmeldingen voortkomt uit wat ik publiceer op LinkedIn. Door inzichten en ervaringen uit de trainingen te delen op het platform, weten mensen al voordat ze ons benaderen wat ze kunnen verwachten en dat verlaagt de drempel om contact op te nemen.”
Ook contentstrateeg Marit Vervaart van FastMotion heeft zakelijk veel te danken aan LinkedIn. “Sinds ik actief ben op LinkedIn, stromen de leads vanzelf binnen. Ik denk dat ik zeker 2 leads per week binnenkrijg.” En ook zij vindt het fijn dat klanten die op deze manier binnenkomen vaak al op de hoogte zijn van wat ze kunnen verwachten. “Het zijn bijna altijd mijn ideale klanten”, lacht ze. “Vaak volgen ze me al een tijdje, waardoor ze het gevoel hebben dat ze me kennen en er al vertrouwen is opgebouwd. Ik hoef nieuwe klanten tijdens een kennismakingsgesprek nauwelijks te overtuigen omdat ze me benaderen op het moment dat ze daar zelf klaar voor zijn.”
Maar om gevonden te worden door potentiële klanten, moet je wel zichtbaar zijn op LinkedIn benadrukt Vervaart, die ondernemers die meer uit het platform willen halen onder meer begeleidt met haar programma De Linkedin-routine. “Ik adviseer altijd om minstens 2x per week een post te plaatsen. Het is belangrijk om ‘top of mind’ te blijven, waardoor mensen als eerste aan jouw diensten of bedrijf denken als ze iets nodig hebben.”
Daar is Linda Zwanenburg van De Ontslagexpert het mee eens. “Wij leveren een dienst – namelijk begeleiding bij een ontslagprocedure voor zowel werknemers als werkgevers – die veel mensen waarschijnlijk nooit nodig zullen hebben. Maar áls dat wel zo is, willen we natuurlijk dat ze aan ons denken”, vertelt de ondernemer. “Door 3x per week iets te posten en daarnaast actief mensen te benaderen die reageren op een van mijn berichten, breid ik mijn bereik uit.”
Zwanenburg vindt het leuk om na te denken over de beste manieren om potentiële klanten te bereiken. “Ik plaats bewust verschillende soorten posts: persoonlijke blogs, ervaringen van klanten en video’s waarin ik tips geef. Maar ik deel bijvoorbeeld ook over hoe ik onderneem, want dat schudt weer andere mensen wakker.”
LinkedIn-strateeg Vervaart gelooft ook dat het plaatsen van verschillende soorten berichten iemands bereik op het netwerk kan vergroten, maar ze benadrukt wel dat het niet altijd nodig is. “Als je goed bent in filmpjes maken, dan is dat natuurlijk superleuke content, maar als je er heel veel moeite voor moet doen dan zou ik met iets makkelijkers beginnen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om consistent aanwezig te zijn, met content die goed bij jou of jouw bedrijf past. Het moet wel leuk blijven.”
Door posts die dicht bij je staan te plaatsen wordt het niet alleen makkelijker om je Linkedin-pagina bij te houden, vaak slaan deze berichten ook het beste aan. En daarbij mag het best persoonlijk worden, vindt Vervaart. Het past volgens haar bij deze tijd. “Steeds meer mensen zien de waarde van personal branding in”, gelooft ze. “Met een persoonlijk aanpak bereik je tegenwoordig vaak meer dan met een gelikte campagne. Mensen lijken een beetje marketing moe. Ze willen zien wie er achter een merk of bedrijf zitten.”
Anne van Weeghel gelooft ook in de meerwaarde in van een persoonlijke aanpak. “Ik ben de laatste tijd iets meer over mezelf als begeleider van de trainingen gaan schrijven, en dat lijkt aan te slaan. Het past ook bij mijn manier van werken. Bij trainingen werk ik ook vanuit mijn eigen ervaringen. Ik geloof ook dat het niet werkt om iets op LinkedIn te zetten puur om klanten te winnen. Mensen raken vanuit wat mij raakt, werkt wel en voelt voor mij ook eerlijker.”
Ontslagexpert Linda Zwanenburg merkt ook dat een persoonlijke aanpak aansluit op Linkedin. “Ik heb op mijn persoonlijke pagina inmiddels meer dan 12000 volgers, terwijl onze bedrijfspagina er een paar honderd heeft. En een post waarin ik vertelde hoe mijn eigen nare ontslagervaring uiteindelijk tot dit bedrijf heeft geleid was mijn best gelezen bericht ooit, met een bereik van 1,4 miljoen mensen.”
“Wat fijn is bij LinkedIn is dat een goed bericht al snel een groot bereik krijgt”, zegt leiderschapscoach Van Weeghel. “Als iemand een bericht leuk vindt, ziet meteen het hele netwerk van diegene dat bericht. Een goede post wordt daarom al snel tussen de 30.000 en de 100.000 keer bekeken. Daar kan geen betaalde advertentie tegen op. Voor kleine ondernemers zoals ik is LinkedIn een belangrijk platform.”