Sophie Zimmerman

Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

Sophie Zimmerman
  • Print
  • Online
juli 15, 2016 / De Financiële Telegraaf / Ronald Bakker
STARTER VAN DE WEEK

Handige gimmick blijkt succes

Andreas Viruly hielp toen hij nog thuis woonde altijd met het opruimen van de was. „Mijn ouders gaven me dan een mand vol losse sokken die ik vervolgens mocht sorteren terwijl ik televisie keek.” En ja: ook in huize Viruly verdwenen er met grote regelmaat sokken in de was. Maar Andreas bedacht een oplossing: sokken die je aan elkaar kunt bevestigen. Het idee voor Button Right was geboren.

Andreas Viruly hielp toen hij nog thuis woonde altijd met het opruimen van de was. „Mijn ouders gaven me dan een mand vol losse sokken die ik vervolgens mocht sorteren terwijl ik televisie keek.” En ja: ook in huize Viruly verdwenen er met grote regelmaat sokken in de was. Maar Andreas bedacht een oplossing: sokken die je aan elkaar kunt bevestigen. Het idee voor Button Right was geboren.

 

De ene sok van een paar Button Right-sokken heeft een knoopsgat en de andere een houten knoop zodat ze niet uit elkaar raken in de wasmachine. Zo simpel is het. Toen Andreas tijdens een avondje in de kroeg met zijn neef Sanne Fokkema zijn oplossing voor het sokkenprobleem deelde besloten ze om het samen professioneel aan te pakken. Ze vroegen Roelant Stegmann erbij („Hij is heel goed met programmeren, zonder hem hadden we nooit de website kunnen bouwen.”) en gingen aan de slag.

 

Na een succesvolle crowdfundingcampagne eind 2014 ging Button Right officieel van start. Onlangs werd de tweede collectie van het merk gelanceerd en inmiddels worden de mannensokken, zowel effen wollen exemplaren als frivole gekleurde paren van katoen, in meer dan twintig winkels verkocht.

 

„Het begon natuurlijk allemaal als een gimmick”, lacht Viruly. „Maar het is wel echt handig en we leveren goede kwaliteit voor een scherpe prijs.” En nu hun concept aan blijkt te slaan, zijn de heren wel degelijk serieus over hun bedrijf. „We groeien elke maand en willen het nog verder uitbouwen. Zo kunnen mannen inmiddels een abonnement op sokken bij ons afsluiten en hebben we vergevorderde plannen om in september een pop-upwinkel te openen in Amsterdam.”

 

Qua werkzaamheden hebben de mannen geen vaste rolverdeling. „Bij een startend bedrijf is het nodig en handig dat iedereen elk aspect van het bedrijf kent”, denkt Viruly. „Het is ook fijn dat er altijd wel iemand is die ergens de vaart achter zet. We houden elkaar scherp.”

 

Dat Viruly en Stegmann nog studeren en de laatste dit in Finland doet is geen probleem voor de bedrijfsvoering van de ondernemers. „Vorig jaar woonde ik ook nog in Londen en het is leuk om te zien dat samenwerken op een afstand tegenwoordig gewoon kan”, aldus Viruly. „We hebben dagelijks contact en drie keer per week overleggen we via Skype. Dat werkt prima.”

 

De mannen zijn overtuigd ambassadeur van hun eigen product. „We dragen onze sokken natuurlijk allemaal dagelijks”, lacht de ondernemer. „Alleen op donderdag mogen we andere sokken aan, hebben we afgesproken.”

Also read

mei 20, 2016 / De Financiële Telegraaf / Anko Stoffels
STARTER VAN DE WEEK

Online marktplaats vol artiesten

Een leuke band of dj boeken voor een feestje kost vaak veel tijd. Mensen brengen uren door op internet om de juiste artiest voor hun evenement te vinden. Dat kan anders, dacht Eline Leijten (29). Ze bedacht een online boekingsplatform, Plugify, en zegde haar baan als strategieconsultant op om haar droom werkelijkheid te maken.

december 27, 2016 / De Financiële Telegraaf
GRENSVERLEGGER

Festival op elk continent

De mannen van Apenkooi Events organiseren festivals. Hun producties – onder meer DGTL, Straf_Werk, Pleinvrees en Amsterdam Open Air – klinken nu vooral Nederlandse festivalgangers bekend in de oren, maar daar gaat verandering in komen als het aan Tom Veldhuis, Jasper Goossen en Reinier Suyderhoud ligt.

september 1, 2015 / De Financiële Telegraaf / Anko Stoffels
FAMILIEZAKEN

Amsterdams familiebedrijf maakt augurken sexy

Bij de firma Kesbeke, inlegger van ‘echte Amsterdamse tafelzuren’, hangt een familiaire sfeer. Als directeur Oos Kesbeke, derde generatie in het familiebedrijf, door de fabriek loopt maakt hij grappen met zijn medewerkers, spuit en passant de vloer even schoon en plukt een ‘lelijke’ augurk uit een bak.

december 13, 2017 / De Financiële Telegraaf / Aldo Allessie
FAMILIEZAKEN

Jachthaven vaart nieuwe koers

Voor Mariska Griffioen (32) en Yordi de Bruin (34) was de jachthaven van haar ouders in Vinkeveen hun ’toevluchtsoord’ toen ze nog in Amsterdam woonden. Inmiddels woont het stel op het terrein en blazen ze het familiebedrijf nieuw leven in.

Kritt voor journalisten