Nederlander Olivier van der Schroeff runt vanuit Kaapstad visueel communicatiebureau North VCA. Samen met zijn Zuid-Afrikaanse partners Mike Bond en Gavin Williams en een creatief team helpt hij klanten hun merk op een onderscheidende manier neer te zetten.
KAAPSTAD – Nederlander Olivier van der Schroeff runt vanuit Kaapstad visueel communicatiebureau North VCA. Samen met zijn Zuid-Afrikaanse partners Mike Bond en Gavin Williams en een creatief team helpt hij klanten hun merk op een onderscheidende manier neer te zetten.
“Dat gaat verder dan een logo ontwerpen”, vertelt Van der Schroeff vanuit het Zuid-Afrikaanse kantoor. “We willen eerst weten wie een klant is en waar het bedrijf voor staat; dat leggen we allemaal vast in een document. En met dat ‘verhaal achter het merk’ in de hand rollen we een communicatiestrategie uit.”
Dat resulteerde onder meer in de Packa-Ching campagne voor de NGO Polyco. “Mensen in townships die hun gescheiden afval inleveren krijgen punten waarmee ze boodschappen kunnen doen bij lokale winkels die zich hebben aangesloten bij het project”, schetst Van der Schroeff. “Die campagne in Kaapstad sloeg zo goed aan dat we het nu uitrollen in heel Zuid-Afrika.”
Van der Schroeff is de financiële man bij het bedrijf. Bond en Williams zijn de creatieve partners. “Mike en ik kennen elkaar uit Amsterdam waar hij werkte bij een internationaal reclamebureau. Toen hij vertelde terug te willen naar Zuid-Afrika rook ik mijn kans. Mijn vrouw is Zuid-Afrikaanse en we wilden ons altijd al een keer hier vestigen.”
Dat is ruim vier jaar geleden en North VCA heeft inmiddels een goede naam opgebouwd, in zowel Zuid-Afrika als over de grens. “Sinds een jaar of twee krijgen we veel aanvragen uit het buitenland. Ik denk dat de verhouding nu 60% Zuid-Afrikaans, 40% internationaal is”, aldus Van der Schroeff. “Eén van onze klanten is bijvoorbeeld het World Agroforestry Centre in Nairobi, Kenia maar we werken ook voor Amber, een technologiebedrijf uit Californië.”
Hoewel Van der Schroeff er zelf ‘nog lang niet’ over nadenkt om terug te keren naar Nederland heeft zijn bedrijf wel net een Amsterdamse tak opgezet. “We hebben twee partners in Amsterdam die we daarin volledig vertrouwen. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitrol. Ik kijk wel mee en het creatieve proces wordt gedaan door ons team hier.”
De Amsterdamse vestiging is een goede stap om voet aan de grond te krijgen in Europa, denkt de ondernemer. “We zijn pas een paar maanden bezig, maar er is al veel interesse en niet alleen vanuit Nederland. We hebben net een campagne gedaan voor TedX Amsterdam, maar zijn ook in gesprek met potentiële klanten in onder andere Londen. Grappig is dat je vanuit Afrika toch heel anders naar Europa kijkt dan als je in Nederland woont. Vanuit hier gezien is het veel meer een regio dan allemaal verschillende landen.”
De ondernemer merkt dat de grenzen sowieso steeds meer vervagen als het om zaken gaat. “Met de moderne communicatiemiddelen maakt het eigenlijk niet meer uit of je in hetzelfde land bent. Dat ervaren we ook met onze Amsterdamse vestiging. Daarbij is het natuurlijk helemaal makkelijk dat Nederland en Zuid-Afrika in dezelfde tijdszone zitten. We kunnen het beste uit twee werelden combineren. Voor Europese bedrijven is het bijvoorbeeld interessant dat wij relatief lagere tarieven rekenen omdat de lonen hier in Zuid-Afrika lager liggen. Dat is toch leuk voor de klant.”