Toen Joep Verbunt het Ikea-matras uit zijn studententijd had versleten en een ’echt matras’ wilde kopen bleek dat moeilijker dan hij van tevoren dacht.
Toen Joep Verbunt het Ikea-matras uit zijn studententijd had versleten en een ’echt matras’ wilde kopen bleek dat moeilijker dan hij van tevoren dacht.
„Elke matrassenverkoper beweerde weer dat ik een ander soort matras nodig had en hoewel ik echt wel bereid was er iets aan uit te geven, had ik niet gerekend op prijzen van duizenden euro’s”, vertelt de ondernemer. „Ik kocht uiteindelijk geen matras, maar het idee dat de aankoop ervan toch anders zou moeten kunnen, was geboren.”
Verbunt, die met zijn bedrijf Shoreditch Agency ludieke evenementen organiseert zoals de Supermarktdisco en het Tomatengevecht op de Dam, besloot een nieuw concept te lanceren: Matt Sleeps, waarmee hij de matrassenindustrie wakker wil schudden.
Om zijn concept te laten werken was één ding onmisbaar: het perfecte matras voor de beste prijs. „Dat had nog heel wat voeten in de aarde”, aldus Verbunt. De ondernemer benaderde verschillende matrassenfabrikanten in heel Europa met zijn ideeën en schreef uiteindelijk een pitch uit waarbij de fabrikanten het volgens hen beste matras in konden sturen.
Deze matrassen werden uitvoerig getest. Niet alleen Verbunt en zijn omgeving testten de matrassen zelf thuis uit, in een Amsterdams hotel konden gasten die langer dan drie nachten bleven elke nacht een ander matras uitproberen. Na maanden testen kwamen zeven favoriete matrassen naar voren en hieruit werd uiteindelijk één ’winnaar’ gekozen tijdens een ’matrassen-borrel’, inclusief dj en gratis drankjes. „Het was een soort Idols voor matrassen”, lacht Verbunt.
Het uitverkozen matras is sinds juni online te bestellen, vanaf 350 euro, en wordt de volgende dag (en in enkele grote steden al dezelfde dag) gratis bij je thuisbezorgd in een handzame doos. Het enige wat consumenten hoeven te doen is de doos openen waarna het matras zich ontvouwt en meteen in gebruik kan worden genomen.
Omdat ze bij Matt Sleeps niet geloven dat je binnen vijf minuten weet of een matras lekker ligt, heeft het bedrijf geen showrooms. Als kopers het toch niet lekker vinden liggen wordt het matras binnen 100 dagen kosteloos weer opgehaald. „Uiteindelijk weet je pas echt of je een matras fijn vindt als je het een paar nachten thuis hebt uitgeprobeerd.”
Ondanks het ludieke karakter van zijn zoektocht naar het perfecte matras, neemt de ondernemer zijn nieuwe onderneming wel degelijk heel serieus. „Een matras is het meest gebruikte product van je leven, meer dan je smartphone. Maar het is een suf product en daar willen wij verandering in brengen. ”