Sophie Zimmerman

Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

Sophie Zimmerman
  • Print
  • Online
februari 4, 2019 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong
SOCIALE ZAKEN

Culinaire steun voor de weidevogel

Verse biologische boter met daslook en veldzuring uit kruidenrijke weilanden. Met hun Onkruidenboter willen de ondernemers van Van de Koe niet alleen culinair iets toevoegen; ze hopen ook bij te dragen aan de populatie van weidevogels.

Amstelland – Verse biologische boter met daslook en veldzuring uit kruidenrijke weilanden. Met hun Onkruidenboter willen de ondernemers van Van de Koe niet alleen culinair iets toevoegen; ze hopen ook bij te dragen aan de populatie van weidevogels.

Weilanden vol kruiden trekken insecten aan en worden zo een aantrekkelijke plek voor weidevogels zoals de grutto. Boeren kiezen echter vaak voor groene vlaktes zonder kruiden omdat dat minder arbeidsintensief is en meer oplevert.

“Onze missie met Onkruidenboter is tweeledig”, legt Roel Kramer uit, die het product samen met Martijn Postma bedacht. “We willen bewustwording creëren bij de consument over het feit dat gevarieerde weilanden, en daarmee de weidevogels, steeds schaarser worden. En daarnaast ondersteun je met het kopen van onze producten boeren die hun zuivelproductie met natuur combineren.”

Naast de Onkruidenboter met daslook en veldzuring brachten de ondernemers onlangs ook de smaken zwarte knoflook en salie/citroen op de markt. “Die bevatten weliswaar geen onkruiden maar wel weidevogelvriendelijke boter”, legt Postma uit.

De boters van de ondernemers slaan aan, zowel in de retail als in de horeca. Dat stimuleerde Kramer en Postma om te professionaliseren en de productie uit te besteden. Hierdoor is er ruimte ontstaan om door te groeien. “Maar we groeien organisch. We zijn continu bezig met optimaliseren, zoals het nóg duurzamer maken van onze verpakkingen door te zoeken naar alternatieven voor plastic. We onderzoeken momenteel of bioplastic werkt voor onze producten”, vertelt Kramer.

Also read

september 24, 2018 / De Financiële Telegraaf / Clos Monicord
FAMILIEZAKEN

Bordeaux-wijnen met een verhaal

Clos Monicord is een wijngaard in Frankrijk met een Nederlands tintje. Het bedrijf wordt gerund door Audrey Bakx en haar Nederlandse vader Joep, die samen op het terrein wonen. “Mijn vader is mijn huisgenoot en mijn collega”, lacht ze.

december 27, 2016 / De Financiële Telegraaf / Ronald Bakker
STARTER VAN DE WEEK

Proefslapen in eigen bed

Toen Joep Verbunt het Ikea-matras uit zijn studententijd had versleten en een ’echt matras’ wilde kopen bleek dat moeilijker dan hij van tevoren dacht.

november 1, 2021 / De Financiële Telegraaf
STARTER VAN DE WEEK

Betaalbaar door lelijke avocado’s

Gezonde bakolie van geperste avocado´s. Soilmates hoopt er een revolutie mee te ontketenen in de keuken. De olie die ondernemers Dave le Roux, Jasmijn Rijcken en Sander Breedveld onlangs op de markt brachten, kan warmer worden gemaakt dan andere plantaardige oliën zonder haar voedingswaarde te verliezen.

februari 8, 2016 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong
FAMILIEZAKEN

‘Een half woord is voldoende’

Designmasters werd ruim veertig jaar geleden opgericht door Hans van den Berg als creatief ontwerpbureau met onder meer Fokker als vaste opdrachtgever. Inmiddels runnen dochters Henriët en Annemieke al jaren de zaak en is het bureau meer een allround communicatiebureau, maar nog steeds met een focus op design.

Kritt voor journalisten