„Hoe fijn zou het zijn als je gewoon eet waar je zin in hebt maar dat je toch maar de helft van de calorieën binnenkrijgt?” Die vraag, die Manon van Essen (28) zichzelf ongeveer een jaar geleden stelde heeft haar gebracht tot waar ze nu staat: aan het hoofd van de bloeiende startup Magioni, een bedrijf dat ’gezonde pizza’s’ produceert, grotendeels gemaakt van groenten.
„Hoe fijn zou het zijn als je gewoon eet waar je zin in hebt maar dat je toch maar de helft van de calorieën binnenkrijgt?” Die vraag, die Manon van Essen (28) zichzelf ongeveer een jaar geleden stelde heeft haar gebracht tot waar ze nu staat: aan het hoofd van de bloeiende startup Magioni, een bedrijf dat ’gezonde pizza’s’ produceert, grotendeels gemaakt van groenten.
Het assortiment van Magioni bestaat op dit moment uit pizzabodems met bloemkool, pizzabodems met bieten en belegde pizza’s die verkrijgbaar zijn bij steeds meer vestigingen van Albert Heijn. De minipizza’s van het merk zijn in school- en bedrijfskantines te koop.
Doordat de bodems deels gemaakt zijn van bloemkool of bieten (70 gram per pizza) bevatten ze 30 procent minder koolhydraten en calorieën ten opzichte van een standaard pizzabodem.
De start van haar pizza-imperium begon met uren in de keuken om het perfecte deeg voor een bloemkoolpizza te vinden, vertelt Van Essen. „Dat was een ramp”, lacht ze. „Ik heb wel 50 of 60 recepten uitgeprobeerd. Vooral mijn vriend werd helemaal gek, onze hele keuken was ontploft.”
Na een ’testperiode’ in een Amsterdams restaurant ging de onderneemster uiteindelijk met haar geperfectioneerde recept langs bij verschillende professionele bakkerijen. „De meesten durfden het niet aan, maar gelukkig was er één bedrijf dat wel met me in zee wilde gaan.”
Met de eerste professioneel gebakken pizza’s klopte ze uiteindelijk bij Albert Heijn aan. „Om deze formule te laten werken, kom je niet weg met wat kleinschalige verkooppunten in de Randstad. Vanaf het begin heb ik me voorgenomen om het groots aan te pakken, en gelukkig zag Albert Heijn de potentie van ons product.”
In april lagen de pizzabodems van Magioni voor het eerst in de schappen. Toen was dat nog in 25 winkels, inmiddels zijn de producten al in 600 filialen te vinden. Die razendsnelle uitbreiding heeft Magioni volgens Van Essen te danken aan de enthousiaste fans van het merk. „Onze kopers zijn onze grootste ambassadeurs. Ik hoor verhalen van mensen die net zo lang bij hun supermarkt zijn gaan zeuren totdat onze pizza’s in de schappen lagen.”
Ook delen de pizza-eters veel via social media. „We hebben 40 duizend volgers op Instagram. Zij delen hun favoriete recepten met elkaar.” De pizzabodem met bieten bedacht Van Essen met deze digitale achterban in haar hoofd. „Een bloemkoolpizza fotografeert niet zo lekker”, lacht ze, „Maar een paarse pizzabodem is prachtig op beeld.”