Voor ouders die zelf niet zo creatief zijn maar kinderen hebben die gek zijn op plakken en knippen, is er nu een oplossing: de KiekeBox. Een doos met knutselspullen die maandelijks thuis wordt bezorgd en waar de kids uren mee zoet zijn.
Voor ouders die zelf niet zo creatief zijn maar kinderen hebben die gek zijn op plakken en knippen, is er nu een oplossing: de KiekeBox. Een doos met knutselspullen die maandelijks thuis wordt bezorgd en waar de kids uren mee zoet zijn.
Volgens Janneke du Bois, het brein achter dit concept, is de box ook een uitkomst voor mensen die een drukke baan combineren met het ouderschap. „Je hoeft zelf niet meer na te denken over leuke activiteiten voor je kroost en geen tijd meer vrij te maken om de materialen in huis te halen.”
De KiekeBox is bedoeld voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar. Ouders kunnen kiezen of ze een knutselabonnement van drie maanden of een jaar nemen. Ook kunnen ze een eenmalige proefbox bestellen of cadeau geven. Elke maand heeft de doos een ander thema. Afgelopen maand was dat pinguins en iglo ’s en deze maand is het de ruimte.
De 30-jarige onderneemster – voorheen marketeer bij Philips – wil met het knutselabonnement niet alleen kinderen en hun ouders plezier bieden, ze hoopt ook dat de kleintjes er iets van opsteken. „Ik bedenk de knutselprojecten in samenwerking met een pedagoge en een lerares. Bij het bedenken van de activiteiten houden wij vier kernprincipes in gedachten: leuk, leerzaam, uitdagend en creatief.”
In het bijgeleverde boekje wordt per knutselwerkje in vijf of zes stappen uitgelegd wat de kinderen moeten doen. Illustratrice Joanneke Wefers Bettink maakt bijpassende tekeningen bij deze stappen zodat ook de kleinere kinderen snappen wat ze moeten doen.
Du Bois hoopt dat kinderen door de KiekeBox de computer en Ipad iets vaker links laten liggen. “Ik begrijp dat ouders na een lange werkdag vaak moe zijn en dat het dan makkelijk is om terug te grijpen op digitale middelen. Op deze manier kunnen ze echter zonder veel moeite samen met hun kids op ontdekking gaan. Dat is toch een ideale oplossing?”
De kersverse onderneemster gelooft dan ook heilig in haar concept. Spannend vindt ze deze beginfase van het opzetten van een onderneming wel. „Ik juich nog bij elk nieuw abonnement dat wordt aangevraagd.” Haar voorlopige streven is het binnenhalen van 200 abonnementen. Dan kan ze haar freelancers goed betalen en het samenstellen van de boxen uitbesteden aan de sociale werkplaats waar ze al mee in gesprek is. „Daar zal mijn vriend ook blij mee zijn”, lacht ze. „Nu ligt ons huis regelmatig vol met knutselspullen. En dat terwijl we zelf nog geen kinderen hebben.”