Rederij Kees gebruikt de grachten weer waar ze ooit voor bedoeld waren: de Amsterdamse onderneming vervoert goederen over het water van de hoofdstad. "Goederenvervoer is de reden dat de grachten bestaan", aldus oprichter Jan Morren. "Het is toch zonde dat ze daar nog amper voor gebruikt worden?"
Rederij Kees gebruikt de grachten weer waar ze ooit voor bedoeld waren: de Amsterdamse onderneming vervoert goederen over het water van de hoofdstad. “Goederenvervoer is de reden dat de grachten bestaan”, aldus oprichter Jan Morren. “Het is toch zonde dat ze daar nog amper voor gebruikt worden?”
Wanneer de bedrijven die Rederij Kees moet bevoorraden niet per water bereikbaar zijn gaat het vervoer verder met electrische vrachtwagentjes. Wie spullen laat vervoeren door de Amsterdamse onderneming belast het milieu dus zo min mogelijk. Maar dat is niet de enige manier waarop Morren met zijn bedrijf probeert de wereld een beetje mooier te maken: bij Rederij Kees werken voornamelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Zijn medewerkers vindt Morren via de Regenboog Groep, een maatschappelijke organisatie die zich inzet voor kwetsbare Amsterdammers. “We weten allemaal dat niet alles in het leven rozengeur en manenschijn is. In die periodes is werk belangrijk, het geeft afleiding. Ik probeer hier het werk centraal te zetten. De jongens worden beoordeeld om wat ze hier doen, niet om wat er in hun privéleven speelt.”
Toch bemoeit Morren, die hiervoor jarenlang in de zorg werkte, zich op de achtergrond ‘stiekem’ wel met de persoonlijke problemen van ‘zijn jongens’, die gemiddeld drie dagen per week bij rederij Kees werken als dagbestedingsproject. “Laatst heb ik bijvoorbeeld iemand naar de tandarts gestuurd en dan splitten we de rekening.”
Samen met de Regenboog Groep doet Morren er alles aan om zijn medewerkers uiteindelijk door te laten groeien naar een ‘normale baan’. “Ze doen hier werkervaring op, leren weer om op tijd te komen, te werken naar resultaat, representatief te zijn, veel jongens halen hun heftruckcertificaat.. Ze krijgen hier het zelfvertrouwen om door te stromen”.
Maar ondanks het sociale karakter van de onderneming draait het uiteindelijk om een goede bedrijfsvoering, aldus Morren. “Ons groene en sociale karakter spreekt mensen aan maar het belangrijkste voor onze klanten is natuurlijk gewoon dat we op tijd leveren; dat je als bedrijf doet wat je moet doen. Daar worden we op afgerekend.”