Toen Anoesjka Bakhtali-Imambaks een nieuw huis betrok, viel haar op dat er zoveel bewoners in het Rotterdamse appartementencomplex op zoek waren naar een betrouwbare werkster. "Ik zei lachend tegen mijn man dat ik een bedrijf in de schoonmaakbranche zou moeten beginnen. Dat was een aanvankelijk een grapje, maar mijn interesse was wel gewekt."
Toen Anoesjka Bakhtali-Imambaks een nieuw huis betrok, viel haar op dat er zoveel bewoners in het Rotterdamse appartementencomplex op zoek waren naar een betrouwbare werkster. “Ik zei lachend tegen mijn man dat ik een bedrijf in de schoonmaakbranche zou moeten beginnen. Dat was een aanvankelijk een grapje, maar mijn interesse was wel gewekt.”
Bakhtali-Imambaks, die ook werkzaam is als beleidsmedewerker bij het Ministerie van Economische Zaken, begon zich te verdiepen in de wereld van de werksters en ontdekte daarin veel wat haar niet aanstond. “In Nederland wordt het werken als huishoudelijke hulp niet gezien als arbeid. Werksters zijn daarom meestal niet verzekerd en bouwen geen pensioen op. Het is een raar grijs gebied, in strijd met Europese regelgeving.” Ze besloot een schoonmaakbedrijf op te zetten waarbij de vrouwen in loondienst zijn. “Dat bestond hier in Rotterdam nog niet voor de particuliere markt.”
Haar bedrijf Maid at Home biedt vrouwen, met een afstand tot de arbeidsmarkt, niet alleen een contract, ze leidt haar werkneemsters ook op. “Onze meiden gaan pas aan de slag als ze een vakdiploma Schoonmaak hebben gehaald en daarnaast leiden we ze op via onze Maid at Home Academy, waar ze cursussen krijgen over zaken als klantcontact.”
Het idee van Bakhtali-Imambaks is dat de vrouwen die voor haar werken maximaal twee jaar bij het bedrijf blijven. “Dan hebben ze werkervaring en hopelijk veel zelfvertrouwen opgedaan en kunnen ze doorstromen, bijvoorbeeld naar een eigen bedrijf. We starten binnenkort ook met een coaching-programma om hen daarin te begeleiden.”
De klanten van Maid at Home zijn mensen die bereid zijn meer te betalen voor een werkster, maar ze krijgen daar ook veel voor terug, aldus Bakhtali-Imambaks. “Ik doe de intake met onze klanten en dan stellen we samen een schoonmaakplan op. Als er klachten of opmerkingen zijn loopt dat ook via mij. Klanten krijgen bij ons waar voor hun geld. We werken alleen met biologische, afbreekbare schoonmaakmiddelen die onze dames ook zelf meenemen naar het schoonmaakadres. Onze werkneemsters zien er professioneel uit in hun Maid at Home-uniform en weten wat ze doen. Poetsen kan iedereen, maar echt schoonmaken is een vak.”