Sophie Zimmerman

Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

Sophie Zimmerman
  • Print
  • Online
maart 28, 2024 / De Financiële Telegraaf / Rias Immink
DFT-REEKS 'NAAST DE VOETSPOREN'

Oom als inspiratie

Ondernemen zit Bram Vogelpoel in het bloed. Net als zijn oom is hij eigen baas. Hij zette twee bedrijven op in de interieurwereld, een branche waar oom Guus Vogelpoel hem al op jonge leeftijd warm voor maakte.

Ondernemen zit Bram Vogelpoel in het bloed. Net als zijn oom is hij eigen baas. Hij zette twee bedrijven op in de interieurwereld, een branche waar oom Guus Vogelpoel hem al op jonge leeftijd warm voor maakte.

 

Kansen pakken als je ze ziet. Het is de manier waarop Vogelpoel (49) onderneemt. Na 8 jaar als mede-eigenaar bij Werkspot, het klusplatform dat particulieren en vakmensen met elkaar verbindt, besloot hij een eenzelfde soort online platform op te richten voor interieurprojecten. Inmiddels koppelt OBLY al 10 jaar interieurprofessionals en consumenten aan elkaar.

 

Sinds 3 jaar combineert Vogelpoel zijn werkzaamheden voor OBLY met nog een onderneming: de verkoop van op maat gemaakte houten roomdividers via houtenroomdivider.nl. Het is Vogelpoels eerste onderneming die zich niet alleen online afspeelt. De roomdividers worden gemaakt in de werkplaats van het bedrijf in Breda.

“Na al die jaren online, wilde ik wel eens zelf iets fysieks proberen. Een product”, vertelt de ondernemer. “Door de coronacrisis ontstond er vraag naar stijlvolle manieren om ruimtes goed in te delen en zo ontstond het idee voor dit bedrijf.”

 

De ruimteverdelers die het bedrijf produceert zijn, in tegenstelling tot veel vergelijkbare producten op de markt, vervaardigd uit massief eikenhout. Dat trekt verschillende soorten klanten aan. “We hebben veel zakelijke klanten, zoals kantoren en zorginstellingen, maar we leveren ook veel aan particulieren”, vertelt Vogelpoel. “Laatst kwam hier bijvoorbeeld ook een dame langs die net was verhuisd naar een seniorenwoning en op zoek was naar een mooie oplossing om haar keuken van haar woongedeelte af te scheiden.”

 

Voor zijn nieuwste onderneming werd Vogelpoel niet alleen geïnspireerd door de interieurontwerpers waar hij mee in contact kwam via OBLY, maar vooral ook door zijn oom Guus Vogelpoel. “Hij is interieurarchitect en verkoopt daarnaast onder de naam Baltex-Blinds al ruim 35 jaar houten en geweven raambekleding. Al sinds ik jong ben kom ik graag bij hem in zijn atelier in Amsterdam”, vertelt hij. “Die winkel voelde altijd als een soort schatkamer, vol interieurproducten. Daar is echt mijn liefde voor deze branche ontstaan.”

 

“Wat wij nu doen met de roomdividers, raakt ook zeker aan de business die mijn oom heeft opgezet met zijn blinds”, erkent Vogelpoel. “Het gaat om eenzelfde soort op maat gemaakt kwaliteitsproduct waarmee mensen hun interieur een bepaalde uitstraling kunnen geven.”

 

Met zijn neef Puck, die inmiddels de zaak van zijn vader Guus heeft overgenomen, slaat Vogelpoel dan ook steeds vaker de handen ineen. “We tonen elkaars producten in onze showrooms en willen binnenkort ook samen op beurzen gaan staan. Onze producten vullen elkaar goed aan en we werken graag samen.”

 

Ook qua ondernemersstijl heeft Vogelpoel zich laten inspireren door zijn oom, vertelt hij. “Een van de dingen die me altijd heeft aangetrokken was het zelfstandige en vrije leven van mijn oom. Zijn leven was allesbehalve een van 9 tot 5-bestaan. Hij was altijd onderweg, nieuwe mensen ontmoeten en de mooiste huizen bezoeken. Die avontuurlijke manier van leven sprak enorm tot mijn verbeelding. Dat wilde ik ook.”

 

Als Vogelpoel nu naar zijn leven kijkt, is hij redelijk in die opzet geslaagd. “De hele dag op een kantoor zitten is niets voor mij. Ik ben het liefst op pad en bezig met mooie dingen. Ik zie de wereld als een grote speeltuin. Het opbouwen en onderhouden van relaties vind ik het leukste van mijn werk. Dat is ook belangrijk in deze business. Je bouwt geen onderneming op door binnen in je kantoortje te blijven zitten. Je moet zichtbaar zijn. Mensen bellen, langsgaan, laten zien wie je bent en wat je toe te voegen hebt. Mensen moeten je product leren kennen. Dat is ook echt iets wat ik van mijn oom heb afgekeken.”

Also read

februari 23, 2015 / De Financiële Telegraaf / Rob de Jong
STARTER VAN DE WEEK

Scheersalon met moderne snit

Petra van Roon had geen ervaring als barbier, toen ze bedacht een scheersalon te openen. “Ik heb mezelf zes weken gegeven om een begin te maken met het leren van het vak. Dat betekende heel veel oefenen. Mijn vriendje was het grootste slachtoffer”, lacht ze.

november 2, 2020 / De Financiële Telegraaf / Thijs Rooimans
HART VOOR DE ZAAK

Verstelbare en duurzame lingerie

Eva van Schijndel begon haar eigen lingeriemerk uit frustratie. “Steeds als ik een nieuwe bh kocht, zat deze al snel niet meer goed”, vertelt de oprichtster van Savara Intimates. “En ik wist dat ik niet de enige was met dit probleem. Ik groeide op met twee zussen, en samen met mijn moeder hadden we misschien wel 100 bh’s in huis omdat we nooit echt tevreden waren.”

oktober 21, 2020 / De Financiële Telegraaf / Rias Immink
STARTER VAN DE WEEK

Compleet andere kijk op keukens

Een keuken huren in plaats van kopen. De Brabantse start-up Chainable stelt voor een vast bedrag per maand hun keukens ter beschikking aan woningcorporaties en institutionele beleggers.
“Wij zorgen voor de service en het onderhoud. Aan het einde van de contractduur komen de complete keukens weer bij ons terug en kunnen we ze ergens anders plaatsen”, vertelt mede-oprichter Simon Rombouts (26).

oktober 21, 2020 / De Financiële Telegraaf / Robert Hoetink
HART VOOR DE ZAAK

Havermelk uit de koffiemachine

In de horeca kun je steeds vaker kiezen voor plantaardige melk bij je cappuccino of koffie verkeerd. Wie koffie haalt uit een koffieapparaat, had tot voor kort alleen de keuze uit koemelk. Astrid van Santen vond dat daar verandering in moest komen.

Kritt voor journalisten