Zusjes Natascha (24) en Anouschka (20) Hendriks wilden een duurzame bikini, maar die bleek moeilijk te vinden. “Er zijn wel een paar mooie Australische merken, maar als je die producten in laat vliegen, is dat niet duurzaam”, vertelt de jongste zus.
Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver
Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.
Mail me op info@sophiezimmerman.nl
Marleen Rameckers is de laatste tijd veel onderweg. De onderneemster rijdt stad en land af om haar nieuwste kindje, het exclusieve kinderkledingmerk Riffle, onder de aandacht te brengen. De afgelopen veertien jaar zette Rameckers samen met haar man Sjoerd met succes het knuffeldoekjesmerk Snoozebaby neer. “Nu dat een goed en stabiel bedrijf is, hebben we ruimte om onze blik te verbreden en kinderkleding is volgens ons de perfect aanvulling op wat we al doen.”
Kapster Dianne te Mebel is gespecialiseerd in natuurlijk haar kleuren. Ze doet dat al negentien jaar in haar eigen salon aan de Amsterdamse Amstel. Ze heeft echter ook een product ontwikkeld waarmee vrouwen het makkelijk thuis zelf kunnen doen: Henna Brownies.
Mooie items voor in huis aanschaffen zonder uren op Marktplaats of bij antiquairs rond te struinen; dát hadden Evelien Remmelts en Thomas Bunnik voor ogen toen ze Whoppah bedachten. De online marktplaats voor exclusieve tweedehands woonspullen is nu live.
Houten speelgoed een tweede leven geven; dat is wat Vera Wolf-De Groot wil met haar bedrijf De Grote Wolf. “Of een derde of vierde leven. Houten speelgoed is over het algemeen veel duurzamer dan dat van plastic maar als het intensief gebruikt of incompleet is, wordt het toch vaak weggegooid. Dat vind ik zonde.”
Wie rondkijkt bij Kitchen Republic ziet overal bedrijvigheid. In de grote gemeenschappelijke keuken zijn mensen in pannen aan het roeren, aan het schillen, bakken, opmaken of inpakken. “Wij bieden food startups een professionele keuken van waaruit ze hun bedrijf kunnen opzetten”, vertelt oprichter Emma Veerhuis vanuit de loods in Amsterdam-West waar de werkplaats is gevestigd.
Een prullenbak die je overal kunt gebruiken waar je ‘m nodig hebt. Dat klinkt logisch maar het bestond nog niet. Totdat ondernemer Bas Filippini op het idee kwam en samen met ontwerper Basten Leijh begon te schetsen. De Flextrash was geboren en heeft inmiddels een heel team achter zich.
“Pap, zou jij houten speelgoedmuntjes kunnen maken?”, vroeg Kim Kuipers (31) omdat haar zoontje altijd met de muntjes in haar portemonnee aan het spelen was. Dat deed vader Ron (62) en een bedrijfsidee was geboren.
Een waterdichte tent van karton die voor je klaarstaat op de festivalcamping en wordt afgebroken als je het festival hebt verlaten. Met dat concept willen de ondernemers van KarTent niet alleen festivalgangers maar ook het milieu ontlasten.
“Een op de vier festivalbezoekers laat zijn tent achter op het terrein”, licht oprichter Jan Portheine (27) de motivatie achter het product toe.
Een box met alle spullen die je nodig hebt als je een baby krijgt. Met dat concept wil Lotte de Jong-Vismans aanstaande ouders ontzorgen. “Ik heb een basispakket met hoogwaardige essentiële producten samengesteld die onmisbaar zijn na de geboorte”, vertelt de onderneemster, die zelf hoogzwanger is van haar derde kind.