Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

BUSINESS INSIDER

Werken in het komende decennium: deze 5 vaardigheden heb je nodig om succesvol te zijn

In 2030 zou jouw baan zomaar niet meer kunnen bestaan. Volgens een rapport van adviesbureau McKinsey zouden tegen die tijd meer dan 800 miljoen werknemers wereldwijd ingeruild kunnen zijn voor robots. Nu werkplekken in een steeds hoger tempo digitaliseren is het voor werknemers dus zaak om zich onmisbaar te maken.

BUSINESS INSIDER

Zo word je een B Corp

Duurzaamheid is iets waar geen zichzelf respecterend bedrijf tegenwoordig meer omheen kan. Maar je hebt duurzaam en duurzaam. Waar sommige ondernemingen genoegen nemen met groene stroom streven andere bedrijven naar het verwerven van een duurzaam keurmerk.

 

Het B Corp-certificaat is zo’n keurmerk. B Corps (kort voor Benefit Corporations) staan internationaal hoog aangeschreven als bedrijven die hun producten of diensten inzetten voor een betere wereld.

STARTER VAN DE WEEK

Compleet andere kijk op keukens

Een keuken huren in plaats van kopen. De Brabantse start-up Chainable stelt voor een vast bedrag per maand hun keukens ter beschikking aan woningcorporaties en institutionele beleggers.
“Wij zorgen voor de service en het onderhoud. Aan het einde van de contractduur komen de complete keukens weer bij ons terug en kunnen we ze ergens anders plaatsen”, vertelt mede-oprichter Simon Rombouts (26).

HART VOOR DE ZAAK

Havermelk uit de koffiemachine

In de horeca kun je steeds vaker kiezen voor plantaardige melk bij je cappuccino of koffie verkeerd. Wie koffie haalt uit een koffieapparaat, had tot voor kort alleen de keuze uit koemelk. Astrid van Santen vond dat daar verandering in moest komen.

STARTER VAN DE WEEK

Lokale winkels online helpen

Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben Nederlanders meer sympathie voor lokale winkels. Uit onderzoek van creditcardbedrijf Mastercard blijkt dat zeven op de tien Nederlanders vaker bij kleine winkeliers shoppen. Desondanks is de concurrentie van online spelers groot. James Klymowsky en Stijn van Krimpen bieden retailers met Peddler een lokaal online platform waarmee ze hun zichtbaarheid en bereik kunnen vergroten.

HART VOOR DE ZAAK

Falafel-balletjes van groente- en tuinafval

Falafel gemaakt van groente-reststromen. Met dat concept willen Ayuk Bakia (28) en Scifo Minnaard (24) laten zien dat duurzame keuzes niet ten koste hoeven te gaan van smaak en kwaliteit.

STARTER VAN DE WEEK

App voor groepsrekening vecht zich door de coronacrisis heen

De campagne waarmee Splitt, een betaalapp speciaal voor groepen, Nederland wilde veroveren ging begin maart van start. Met een online video en doorvertalingen naar social media mikte de startup op het vergroten van zijn naamsbekendheid en het aantal gebruikers. Totdat een kleine twee weken later de coronacrisis alle grootste plannen in de war gooide.

HART VOOR DE ZAAK

Notitieboekjes van kleurplaten en rekentoetsen

Green Side geeft een andere definitie aan recyclen. De notitieboekjes van het merk worden gemaakt van enkelzijdig geprint papier. “Eén kant is weliswaar bedrukt maar de andere kant is nog goed te gebruiken”, is de filosofie van oprichter Léon Polman.

HART VOOR DE ZAAK

Eetbare confetti maakt feestje van afval

Confetti. Het maakt bijna iedereen vrolijk, maar de snippertjes van plastic of papier zijn kleine milieuvervuilers. Ida van Esch van Candy Converters bedacht een biologisch afbreekbaar alternatief dat eetbaar is én circulair.

STARTER VAN DE WEEK

Traditioneel uitzendbureau in moderne app

Digitale werkplatformen waar bedrijven tijdelijk personeel kunnen selecteren, inhuren, inplannen en verlonen zijn niet nieuw. Digitaal uitzendbureau Maqqie wil zich onderscheiden door gebruikers ook een sociaal vangnet te bieden.