Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

BETTER CAPITALISM

Fairtrade Original bouwt al sinds 1959 lokale handelsketens in verre landen: “Wij willen eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen.”

Producten uit verre landen hier introduceren en zo lokale handelsketens ontwikkelen waar de plaatselijke bevolking profijt van heeft. Fairtrade Original doet het al sinds 1959. Bijna iedereen kent het Nederlandse merk wel uit de supermarkt, maar toch wordt het nog weleens verward met het gelijknamige fairtrade-keurmerk.

Managing Director Steven van Wijk legt aan Business Insider nog eens het verschil uit.

STARTER VAN DE WEEK

Escaperoom van plek bevrijd

Een kruising tussen een escaperoom en een videogame. Zo kun je volgens ondernemer Gerben van Leeuwen de X-Cube het beste beschrijven. Samen met zakenpartner Martin van der Meer bedacht hij het concept. Het eerste exemplaar staat sinds begin december in de foyer van Theater Koningshof in Maassluis.

HART VOOR DE ZAAK

Van oude sportschoenen tot nieuwe sneakers

Sportschoenen en sneakers zijn heel populair. Maar wat gebeurt ermee als we ze weggooien? David Uijttewaal en Danny Pormes ontwikkelden met Fast Feet Grinded een proces om gebruikte sportschoenen te recyclen, sinds kort tot een volledig nieuwe sportschoen.

STARTER VAN DE WEEK

Podcasts op bestelling

Podcasts worden steeds populairder. Het aantal podcastluisteraars van 25 jaar en jonger op Spotify verdubbelde het afgelopen coronajaar, maakte het platform onlangs bekend. Onder millennials en 35-plussers groeide het aantal zelfs met respectievelijk 70% en 78%. Koos Tervooren en Frank Kromer bedienen deze trend met hun podcastagency Microphone Media.

HART VOOR DE ZAAK

Tomaten in je dagcrème

Huidverzorging op basis van groenten. Afgelopen november lanceerden zussen Angela en Cathy Ursem Food for Skin. “Iedereen weet dat groenten goed voor je lichaam zijn, maar ze worden nog relatief weinig gebruikt in huidverzorgingsproducten”, vertelt Angela.

HART VOOR DE ZAAK

‘Suffe’ kofferindustrie opschudden

Mooie hoogwaardige koffers van eco-vriendelijke materialen. Marijn van Roij en broers Sebastiaan en Max van Dam misten zo’n product en besloten zelf een koffermerk te lanceren dat design en duurzaamheid combineert.

STARTER VAN DE WEEK

‘Eén gesprek kan al heel veel opleveren’

Coaching is populair. Steeds meer mensen schakelen een coach in om zich te ontwikkelen op professioneel of persoonlijk vlak. Toch voelt hulp zoeken bij een dilemma, vraag of de wens om te groeien voor velen nog als een grote stap. Onderneemster Eva Ghysels wil deze drempel wegnemen met haar platform Jouw Meedenker.

HART VOOR DE ZAAK

Speelgoed delen via abonnement

Een abonnement op duurzaam speelgoed. Ondernemer Michiel de Kloet van Kiddos Toys Club denkt daar niet alleen kinderen, maar ook jonge ouders heel gelukkig mee te maken. “Wij helpen voorkomen dat je huis vol speelgoed ligt waar niet mee wordt gespeeld.”

HART VOOR DE ZAAK

Kauwen op tandpasta voor minder afval

Jaarlijks komen miljarden tubes tandpasta op de afvalberg terecht. Daarnaast zijn reguliere tandpasta’s vaak gevuld met microplastics, vulmiddelen, kunstmatige aroma’s, kleurstoffen en chemische zoetstoffen. Tandpastatabletten vervangen reguliere tandpasta en leveren minder afval op. Ondernemers Annejan Hille Ris Lambers en Jonathan Berhani van Hapy Tabs zijn ervan overtuigd dat een grote groep consumenten hun badkamer op die manier duurzamer kan maken

HART VOOR DE ZAAK

Verstelbare en duurzame lingerie

Eva van Schijndel begon haar eigen lingeriemerk uit frustratie. “Steeds als ik een nieuwe bh kocht, zat deze al snel niet meer goed”, vertelt de oprichtster van Savara Intimates. “En ik wist dat ik niet de enige was met dit probleem. Ik groeide op met twee zussen, en samen met mijn moeder hadden we misschien wel 100 bh’s in huis omdat we nooit echt tevreden waren.”