Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

HART VOOR DE ZAAK

Bonen als basis voor vleesvervangers

Wie aan vleesvervangers denkt, denkt veelal aan soja en misschien aan zeewier, insecten of lupine. Bonen worden daarbij vaak over het hoofd gezien, maar dat is volgens Michael Luesink van BOON, heel erg onterecht. “Van bonen kun je niet alleen ontzettend veel lekkere dingen maken, ze zijn ook rijk aan eiwitten én we kunnen ze heel goed telen hier in Nederland.”

STARTER VAN DE WEEK

Mooi genoeg om in het zicht te hangen

Blusdekens. Bijna iedereen heeft er wel eentje in huis, maar lang niet iedereen weet precies waar die deken ligt. Logisch, want een blusdeken is vast niet het mooiste object in je interieur, maar het is wel belangrijk dat je ‘m snel kunt vinden op het moment dat het nodig is.

STARTER VAN DE WEEK

Nu al een cadeau kopen voor over 30 jaar

Een cadeau van je overleden opa en oma op je 18e verjaardag of ieder jaar op jullie trouwdag een wijnfles met een kaartje erbij van goede vrienden.. De Amsterdamse startup Future Present maakt het mogelijk dierbaren over een tijd, misschien wel tientallen jaren, te verrassen met een persoonlijk cadeau.

 

HART VOOR DE ZAAK

Gezonde snelle start met havermout

Ontbijten met havermout; steeds meer mensen doen het. Een bordje pap in de ochtend is makkelijk, snel en gezond. Maar een beetje variatie qua ontbijt is ook wel fijn, vond Sophie van Felius. Ze bedacht kant-en-klare biologische havermoutmixen.

STARTER VAN DE WEEK

Betaalbaar door lelijke avocado’s

Gezonde bakolie van geperste avocado´s. Soilmates hoopt er een revolutie mee te ontketenen in de keuken. De olie die ondernemers Dave le Roux, Jasmijn Rijcken en Sander Breedveld onlangs op de markt brachten, kan warmer worden gemaakt dan andere plantaardige oliën zonder haar voedingswaarde te verliezen.

STARTER VAN DE WEEK

Proefpakket met kinderbrillen

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de brillenwereld. Wie als volwassene een bril nodig heeft, is tegenwoordig niet meer veroordeeld tot de opticien om de hoek; nieuwe spelers in de markt bieden hun monturen en service online aan en openen soms ook eigen stores. Op het gebied van kinderbrillen gebeurde er echter nog weinig. Tot nu: Jasmine Bongaerts en Marieke Kolleman lanceerden begin dit jaar het online kinderbrillenmerk Junior & Junior.

STARTER VAN DE WEEK

Sexy luisterverhalen voor vrouwen

Een abonnement op kwalitatieve opwindende verhalen. Eva de Visser introduceert dit concept in Nederland met het erotische luisterplatform Rouze. Voor een klein bedrag per maand kunnen abonnees onbeperkt luisteren naar sexy verhalen die worden geschreven door professionele tekstschrijvers en bekende auteurs.

BETTER CAPITALISM

Deze startup wil bedrijven helpen met hun MVO-strategie: “Bomen planten is supergoed, maar je kunt veel meer doen dan dat.”

Een scan om de sociale en duurzame drijfveren van je werknemers in kaart te brengen. Bij seepeople geloven ze dat het een goede manier is voor werkgevers om hun MVO-strategie (maatschappelijk verantwoord ondernemen) vast te leggen of bij te stellen. “Sociaal en duurzaam ondernemen zijn termen die tegenwoordig vaak vallen, maar in de praktijk komt er ondanks goede bedoelingen toch niet altijd heel veel van terecht”, ziet oprichter Marnix Geus

BETTER CAPITALISM

Mineraalwater bijvullen in de supermarkt of op kantoor: deze jonge ondernemers willen zo plasticgebruik terugdringen

Technologie gebruiken om gezond drinkwater te realiseren. Dat is wat Marnix Stokvis en Marc van Zuylen doen met hun bedrijf Aquablu. “Wij willen innovatie brengen in een markt die lang heeft stilgestaan.” Sinds 2016 bouwt het bedrijf slimme waterzuiveringssystemen voor de consumentenmarkt. Met watertappunten voor in de supermarkt en op kantoor maken de ondernemers nu de stap naar een ander businessmodel onder de naam Aquablu Refill.

BETTER CAPITALISM

De startup Crazy about Eggs verkoopt duurzame eieren via een abonnement: “Wij willen mensen bewust maken van de herkomst.”

In Nederland consumeren we ieder jaar drie miljard eieren. Dat betekent dat we per persoon jaarlijks tussen de 200 en 240 eieren eten, legt Jeroen Janssen van de startup Crazy About Eggs uit. “En hoewel we onszelf tegenwoordig steeds vaker als bewuste consument bestempelen, weet bijna niemand waar die eieren precies vandaan komen.”