Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

GRENSVERLEGGER

Onzichtbare verkoophulp

„Eigenlijk zijn wij de beste onzichtbare verkoper die er bestaat.” Aan het woord is Rodger Buyvoets, een van de oprichters van Crobox, een Amsterdamse startup die door middel van een persuasion profiling-technologie merken helpt om het koopgedrag van hun online bezoekers te beïnvloeden.

GRENSVERLEGGER

Festival op elk continent

De mannen van Apenkooi Events organiseren festivals. Hun producties – onder meer DGTL, Straf_Werk, Pleinvrees en Amsterdam Open Air – klinken nu vooral Nederlandse festivalgangers bekend in de oren, maar daar gaat verandering in komen als het aan Tom Veldhuis, Jasper Goossen en Reinier Suyderhoud ligt.

GRENSVERLEGGER

Universeel familievermaak

‘Live familie-entertainment’. Met die term omschrijft Michael van Hoorne de kernactiviteit van zijn bedrijf. Van Hoorne Entertainment beperkt zich niet tot theatershows voor kinderen, zoals Roodkapje de Musical die momenteel door het land toert. Het bedrijf maakt ook televisieprogramma’s voor kinderen, zorgt voor live entertainment in pretparken als Julianatoren en verzorgt ieder jaar het landgoed van Sinterklaas op Duinrell.

GRENSVERLEGGER

Langzaam wereld veroveren

„Wij geloven in focus. Daarom richten we ons op dit moment voornamelijk op de Noord-Europese markt. We willen niet te snel groeien. Wat we doen willen we goed doen.” Aan het woord is Tony Tonnaer, oprichter van het Nederlandse jeansmerk Kings of Indigo, dat op dit moment in tien landen wordt verkocht.

FAMILIEZAKEN

Meer dan een viskraam

Aard en Peter Langewerf verkopen vis. En dat doen de eeneiige tweelingbroers (23) met overgave. Met hun viswagen zijn De Visbroeders vijf dagen per week op markten te vinden in de provincies Utrecht en Gelderland en het is er altijd druk.

FAMILIEZAKEN

Origineel broodbeleg

De familie van Delden vond het aanbod in de supermarkt qua boterhampasta maar saai. Met De Blije Boterham willen ze daar verandering in brengen.

FAMILIEZAKEN

Multidisciplinaire hotspot

Een dansstudio, een koffietentje, een castingbureau, een creatieve werkplek. Zussen Isah Sasabone (28) en Anouk Kulaleen (39) wilden niet kiezen. In hun CreativeHaus dat vorige maand de deuren opende in Amsterdam Oost is dan ook van alles te doen. „We willen ons niet vastleggen in een bepaald concept. Deze plek moet zich nog ontwikkelen, mede door de mensen die hier komen.”

FAMILIEZAKEN

Speciaalbier door zusjes

Annamijn (18) en Josefien (16) Beijeman begonnen toen ze nog veel te jong waren om zelf te drinken al met het brouwen van bier. Samen met vader Wilfran, in een klein keteltje thuis. „We begonnen ermee omdat we het een leuk proces vonden: van verschillende ingrediënten een product maken.”

FAMILIEZAKEN

De videoproductiewereld ingerold

Louis en Barbara Frequin hebben nooit bewust uitgesproken dat ze samen een bedrijf wilden beginnen. Toch runnen broer en zus al bijna tien jaar samen videoproductiebedrijf Frequin Producties. „We zijn er gewoon ingerold”, aldus Louis.

FAMILIEZAKEN

Leren zwemmen in kleine kring

Bij R&A Sports & Swimming wordt op kleinschalige wijze zwemles gegeven: acht kinderen krijgen les van twee leraren. De succesvolle formule werd in 2004 bedacht door Anton van Zeegen (67) en inmiddels zijn ook zijn dochter Odette (30) en zoon Onno (27) mede-eigenaar van het bedrijf.