Kerstballen die met de mode meegaan. Dat klinkt misschien vreemd, maar dat is het niet volgens Loesje Donner-Raedts en Yan Xu van Vondels. Met hun kerstversiering-merk spelen de onderneemsters in op de nieuwste trends op het gebied van mode en lifestyle.
Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver
Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.
Mail me op info@sophiezimmerman.nl
In Nederland wordt jaarlijks 120 miljoen kilo brood weggegooid. Zonde, vonden Nico Commandeur (21) en Chris Rijkenberg (28). “En toen dachten we: laten we kijken of we jenever kunnen maken van dat oude brood”, vertelt Commandeur.
Het bleek te werken. Bakers Best Genever was geboren.
In tientallen landen ter wereld is stroomvoorziening geen vanzelfsprekendheid. De stroom valt er met grote regelmaat uit. Eén van de problemen die daardoor ontstaan is gebrek aan koeling waardoor voedsel en medicijnen bederven. De Nederlandse startup Coolfinity pakt dat probleem aan met hun innovatieve koelsysteem.
Toen Renate de Klein en Frank Hanssen ‘voor de grap’ een keer hun zelfgemaakte veganistische taartjes verkochten op een Rotterdamse markt, wonnen ze meteen de prijs voor beste foodconcept. “We stonden op het punt om een wereldreis te maken, maar besloten de plannen om te gooien”, vertelt Hanssen.
Met zijn designstudio Momkai is Harald Dunnink (37) verantwoordelijk voor de digitale omgeving van klanten als Red Bull Studios en Imperial College London. De Engelstalige versie van het journalistieke platform De Correspondent – waar hij creatief directeur van is – wordt later dit jaar in New York gelanceerd. Voor Dunnink beperkt ondernemen zich allang niet meer tot Nederland.
“Plastic rietjes zijn niet meer van deze tijd.” Ev Liu is stellig. De Amsterdamse onderneemster (31) ging op zoek naar een alternatief voor plastic drinkrietjes en kwam uit bij rietjes van riet. “Graanstengels zijn perfect om door te drinken.”
Het duurzame verfmerk Fairf wil de traditionele verfmarkt opschudden. “Er is heel weinig vernieuwing binnen deze markt. Daar willen wij verandering in brengen”, aldus Laurens van Dort, bedenker en oprichter van het bedrijf. “Met een product dat deugt en de kritische consument aanspreekt.”
Eten uit blik is duurzaam, gezond en makkelijk. Toch zit een negatief imago ingeblikt voedsel in de weg. Maartje Schoolderman (31) wil daar verandering in brengen met vanBLIK; basismaaltijden in blik.
Noëlle en Boye Dorenbos zijn hun leven lang al gefascineerd door geur. “Dat hebben we van huis uit meegekregen”, vertelt Noëlle. “Onze moeder speelde vaak een reukspelletje met ons waarbij we moesten raden welke kruiden er in een gerecht zaten.”
Rebottled maakt drinkglazen van lege wijnflessen. De Utrechtse startup gelooft dat upcyclen het nieuwe recyclen is. “Door flessen te upcyclen tot nieuwe producten maak je pas echt winst”, stelt mede-eigenaar Juan Flores (27).