Kunstmatige intelligentie was tot voor kort voor heel veel mensen een ver-van-mijn-bed-show, maar sinds de lancering van de chatbot ChatGPT beginnen velen te beseffen dat er een technologische revolutie aan de gang is waar we niet meer omheen kunnen. Ook steeds meer ondernemers ontdekken de voordelen.
Kunstmatige intelligentie was tot voor kort voor heel veel mensen een ver-van-mijn-bed-show, maar sinds de lancering van de chatbot ChatGPT beginnen velen te beseffen dat er een technologische revolutie aan de gang is waar we niet meer omheen kunnen. Ook steeds meer ondernemers ontdekken de voordelen.
Generatieve A.I. (artificial intelligence) – kunstmatige intelligentie die nieuwe originele inhoud kan creëren uit bestaande data – biedt ontzettend veel mogelijkheden. Dat zien ook Remy Gieling en Job van den Berg, die met hun startup ai.nl ondernemers adviseren over het gebruik ervan. “De technologie maakt het mogelijk om met veel minder, veel meer te doen. Vooral ondernemers die veel achter hun laptop zitten, kunnen hun tijd veel efficiënter indelen door het gebruik van A.I.-tools”, stelt Gieling.
Over die tijdwinst kan ondernemer Michiel van de Plassche meepraten. Hij introduceert binnenkort niet alleen hiCharli, een A.I.-chatbot voor online retailers, maar maakte voor de ontwikkeling en lancering van deze startup ook zelf veelvuldig gebruik van kunstmatige intelligentie. “Zowel ons logo, de website, de persberichten en bijbehorende beelden zijn met behulp van ChatGPT, Midjourney en andere generatieve A.I.-tools gemaakt”, vertelt hij. “Als ik het vergelijk met de opbouwfase van mijn e-commercebedrijf CustomConcepts 8 jaar geleden heeft dat me zoveel tijd gescheeld. Je hebt nu gewoon binnen een paar minuten een goede eerste opzet voor een website terwijl je voorheen dagen bezig was met het installeren van de software, het leren kennen van dat programma en het bedenken en toevoegen van content.”
Geen eindantwoord
Van de Plassche benadrukt wel dat je er als ondernemer voor moet waken om datgene wat generatieve A.I. voor jou creëert als eindantwoord te zien. “Natuurlijk moet je sowieso kritisch kijken of dat wat er uitkomt wel klopt. We kennen inmiddels allemaal voorbeelden van valse informatie die tools zoals ChatGPT hebben opgeleverd”, zegt hij. “Maar daarnaast vind ik dat je het resultaat dat deze tools je geven vooral als basis moet beschouwen, om er vervolgens je eigen gedachten, smaak of saus aan toe te voegen. Wij hebben voor hiCharli bijvoorbeeld verschillende logo’s laten genereren en zijn daar vervolgens zelf mee verder gegaan.”
Ook ondernemer Yves Lentfert, die met Nest-Fly Technologies een universeel dockingsysteem voor drones ontwikkelt, ziet kunstmatige intelligentie vooral als hulpmiddel. “Ik gebruik ChatGPT heel veel voor mijn bedrijf, vooral voor het schrijven van teksten”, vertelt hij. “Ik ben dyslectisch en sinds ik deze tool heb ontdekt, schrijf ik geen tekst meer zonder. Ik weet heel goed wat ik wil zeggen en hoe, maar dat er vloeiend uitkrijgen vind ik uitdagend. Het mooie aan deze technologie is dat het zelflerend is. Het onthoudt wat het eerder heeft gedaan, waardoor het steeds vaker meteen de vorm te pakken heeft die ik in mijn hoofd had.”
Controle
Dat hij de teksten wel altijd nog even laat controleren door een collega voordat hij ze gebruikt, vindt de ondernemer niet meer dan logisch. Maar omgekeerd gebruikt hij A.I. ook wel eens juist als controle-tool. “Wij halen de software die we intern schrijven tegenwoordig altijd even door ChatGPT om te kijken of er geen fouten inzitten”, vertelt hij.
Job van den Berg ziet dat meer ondernemers kunstmatige intelligentie inzetten als controlemiddel. “Mensen zijn niet per se goed in repeterende taken, zoals het controleren van facturen. Als je dergelijke taken laat overnemen door een A.I.-tool hebben jouw medewerkers meer tijd voor andere zaken.”
Inspiratie
Voor het verdwijnen van banen moeten we dan ook niet te veel vrezen, relativeert hij. “Er zullen ook veel, betere en vaak leukere, banen voor terugkomen. Laatst sprak ik bijvoorbeeld een ondernemer met een optiek-keten die met behulp van ChatGPT op zoek ging naar suggesties voor een complementair businessmodel en daar kwamen echt goede ideeën uit. Daar zou dus zomaar een nieuwe business – met bijbehorende banen – uit kunnen rollen.”
De opmars van kunstmatige intelligentie is inmiddels niet meer te stoppen, voegt zijn collega Remy Gieling toe. “Ondernemers kunnen deze ontwikkeling dus maar beter omarmen. Op korte termijn zou ik kijken welke tools er nu al zijn en hoe je deze kunt gebruiken om de huidige werkzaamheden efficiënter te maken. Maar ik zou ook echt op lange termijn gaan kijken hoe je de ontwikkelingen op de lange termijn in je bedrijf wilt implementeren.”
Michiel van de Plassche sluit zich daarbij aan. “Als je nu niet meegaat met deze golf, dan zullen concurrenten die dat wel doen je op termijn inhalen. Uiteindelijk zal ervoor iedereen iets veranderen. In plaats van er bang voor te zijn, kun je je er als ondernemer beter door laten inspireren.”