Sophie Zimmerman

Sophie ZimmermanJournalist & tekstschrijver

Ik ben Sophie en ik schrijf. Vooral over ondernemen en duurzaamheid. Op deze site deel ik mijn werk.

Mail me op info@sophiezimmerman.nl

Sophie Zimmerman
  • Print
  • Online
maart 28, 2024 / De Financiële Telegraaf / Roos Kraaier
DFT Ondernemen

Meer dan een digitaal CV

Veel ondernemers en professionals lijken LinkedIn vooral te beschouwen als een digitaal CV. Zij hebben vaak een half ingevuld profiel en loggen sporadisch in op het zakelijke sociale platform. Maar laat je dan geen zakelijke kansen liggen?

Veel ondernemers en professionals lijken LinkedIn vooral te beschouwen als een digitaal CV. Zij hebben vaak een half ingevuld profiel en loggen sporadisch in op het zakelijke sociale platform. Maar laat je dan geen zakelijke kansen liggen?

 

“Ik haal heel veel uit LinkedIn”, vertelt Anne van Weeghel, die met haar bedrijf Sporen leiderschaps- en ontwikkelingstrainingen geeft aan professionals. “Ik plaats er met regelmaat langere blogs of kortere posts over ontmoetingen met deelnemers in mijn trainingen en dat heeft veel volgers (bijna 12.000, red.) opgeleverd. Ik denk dat zo’n 80% van de nieuwe aanmeldingen voortkomt uit wat ik publiceer op LinkedIn. Door inzichten en ervaringen uit de trainingen te delen op het platform, weten mensen al voordat ze ons benaderen wat ze kunnen verwachten en dat verlaagt de drempel om contact op te nemen.”

 

Ook contentstrateeg Marit Vervaart van FastMotion heeft zakelijk veel te danken aan LinkedIn. “Sinds ik actief ben op LinkedIn, stromen de leads vanzelf binnen. Ik denk dat ik zeker 2 leads per week binnenkrijg.” En ook zij vindt het fijn dat klanten die op deze manier binnenkomen vaak al op de hoogte zijn van wat ze kunnen verwachten. “Het zijn bijna altijd mijn ideale klanten”, lacht ze. “Vaak volgen ze me al een tijdje, waardoor ze het gevoel hebben dat ze me kennen en er al vertrouwen is opgebouwd. Ik hoef nieuwe klanten tijdens een kennismakingsgesprek nauwelijks te overtuigen omdat ze me benaderen op het moment dat ze daar zelf klaar voor zijn.”

 

Maar om gevonden te worden door potentiële klanten, moet je wel zichtbaar zijn op LinkedIn benadrukt Vervaart, die ondernemers die meer uit het platform willen halen onder meer begeleidt met haar programma De Linkedin-routine. “Ik adviseer altijd om minstens 2x per week een post te plaatsen. Het is belangrijk om ‘top of mind’ te blijven, waardoor mensen als eerste aan jouw diensten of bedrijf denken als ze iets nodig hebben.”

 

Daar is Linda Zwanenburg van De Ontslagexpert het mee eens. “Wij leveren een dienst – namelijk begeleiding bij een ontslagprocedure voor zowel werknemers als werkgevers – die veel mensen waarschijnlijk nooit nodig zullen hebben. Maar áls dat wel zo is, willen we natuurlijk dat ze aan ons denken”, vertelt de ondernemer. “Door 3x per week iets te posten en daarnaast actief mensen te benaderen die reageren op een van mijn berichten, breid ik mijn bereik uit.”

 

Zwanenburg vindt het leuk om na te denken over de beste manieren om potentiële klanten te bereiken. “Ik plaats bewust verschillende soorten posts: persoonlijke blogs, ervaringen van klanten en video’s waarin ik tips geef. Maar ik deel bijvoorbeeld ook over hoe ik onderneem, want dat schudt weer andere mensen wakker.”

 

LinkedIn-strateeg Vervaart gelooft ook dat het plaatsen van verschillende soorten berichten iemands bereik op het netwerk kan vergroten, maar ze benadrukt wel dat het niet altijd nodig is. “Als je goed bent in filmpjes maken, dan is dat natuurlijk superleuke content, maar als je er heel veel moeite voor moet doen dan zou ik met iets makkelijkers beginnen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om consistent aanwezig te zijn, met content die goed bij jou of jouw bedrijf past. Het moet wel leuk blijven.”

 

Door posts die dicht bij je staan te plaatsen wordt het niet alleen makkelijker om je Linkedin-pagina bij te houden, vaak slaan deze berichten ook het beste aan. En daarbij mag het best persoonlijk worden, vindt Vervaart. Het past volgens haar bij deze tijd. “Steeds meer mensen zien de waarde van personal branding in”, gelooft ze. “Met een persoonlijk aanpak bereik je tegenwoordig vaak meer dan met een gelikte campagne. Mensen lijken een beetje marketing moe. Ze willen zien wie er achter een merk of bedrijf zitten.”

 

Anne van Weeghel gelooft ook in de meerwaarde in van een persoonlijke aanpak. “Ik ben de laatste tijd iets meer over mezelf als begeleider van de trainingen gaan schrijven, en dat lijkt aan te slaan. Het past ook bij mijn manier van werken. Bij trainingen werk ik ook vanuit mijn eigen ervaringen. Ik geloof ook dat het niet werkt om iets op LinkedIn te zetten puur om klanten te winnen. Mensen raken vanuit wat mij raakt, werkt wel en voelt voor mij ook eerlijker.”

 

Ontslagexpert Linda Zwanenburg merkt ook dat een persoonlijke aanpak aansluit op Linkedin. “Ik heb op mijn persoonlijke pagina inmiddels meer dan 12000 volgers, terwijl onze bedrijfspagina er een paar honderd heeft. En een post waarin ik vertelde hoe mijn eigen nare ontslagervaring uiteindelijk tot dit bedrijf heeft geleid was mijn best gelezen bericht ooit, met een bereik van 1,4 miljoen mensen.”

 

“Wat fijn is bij LinkedIn is dat een goed bericht al snel een groot bereik krijgt”, zegt leiderschapscoach Van Weeghel. “Als iemand een bericht leuk vindt, ziet meteen het hele netwerk van diegene dat bericht. Een goede post wordt daarom al snel tussen de 30.000 en de 100.000 keer bekeken. Daar kan geen betaalde advertentie tegen op. Voor kleine ondernemers zoals ik is LinkedIn een belangrijk platform.”

Also read

februari 4, 2019 / De Financiële Telegraaf / Studio Momkai
GRENSVERLEGGER

Spreken met digitaal design

Met zijn designstudio Momkai is Harald Dunnink (37) verantwoordelijk voor de digitale omgeving van klanten als Red Bull Studios en Imperial College London. De Engelstalige versie van het journalistieke platform De Correspondent – waar hij creatief directeur van is – wordt later dit jaar in New York gelanceerd. Voor Dunnink beperkt ondernemen zich allang niet meer tot Nederland.

december 27, 2016 / De Financiële Telegraaf / Richard Mouw
STARTER VAN DE WEEK

Ambachtelijk ijs op een stokje

Martijn Doets maakt ijsjes. Maar de voormalige pensioenconsulent is niet een van de vele schepijs-ondernemers die ons land inmiddels rijk is; bij Doets koop je ijsjes op een stokje. „Ik wilde iets vernieuwends introduceren in deze volle markt”, aldus de oprichter van popsiclebar IJsmanschap.

maart 16, 2022 / De Financiële Telegraaf / Diederik van der Laan
DFT Ondernemen

Prettig thuiswerken

Ook nu het thuiswerkadvies komt te vervallen, blijven veel werkgevers hun personeel de mogelijkheid bieden om (deels) vanuit huis te werken. Naast voordelen zoals het wegvallen van reistijd en een betere werk-privébalans, zitten er nadelen aan hybride werken. Zo laat de thuiswerkplek van werknemers nog wel eens te wensen over, kan het gebrek aan contact met collega’s eenzaam zijn en is het voor werkgevers lastiger te peilen of werknemers nog wel goed in hun vel zitten. Nieuwe concepten nemen deze nadelen weg.

juli 15, 2016 / De Financiële Telegraaf / Ronald Bakker
STARTER VAN DE WEEK

Handige gimmick blijkt succes

Andreas Viruly hielp toen hij nog thuis woonde altijd met het opruimen van de was. „Mijn ouders gaven me dan een mand vol losse sokken die ik vervolgens mocht sorteren terwijl ik televisie keek.” En ja: ook in huize Viruly verdwenen er met grote regelmaat sokken in de was. Maar Andreas bedacht een oplossing: sokken die je aan elkaar kunt bevestigen. Het idee voor Button Right was geboren.

Kritt voor journalisten