Nu de brandstofprijzen zo stijgen en er weinig zicht is op een significante daling in de nabije toekomst, hebben LPG-inbouwstations
– garages waar benzineauto’s worden omgebouwd om op LPG ofwel autogas te rijden – het druk.
Nu de brandstofprijzen zo stijgen en er weinig zicht is op een significante daling in de nabije toekomst, hebben LPG-inbouwstations– garages waar benzineauto’s worden omgebouwd om op LPG ofwel autogas te rijden – het druk.
„De prijs van LPG is ook gestegen onder druk van de oorlog in Oekraïne en de stijgende inflatie”, stelt Angelique Berden, directeur marketing en communicatie bij Prins Auto-gassystemen, dat sinds begin dit jaar opereert onder de naam Westport Fuel Systems Netherlands. „Maar ondanks die stijging betaal je voor een liter LPG bij de pomp nog steeds bijna de helft van wat je kwijt bent bij een benzineauto. We zagen de interesse in onze ombouwsystemen de afgelopen maanden dan ook enorm stijgen.”
Prins levert hun alternatieve brandstofsystemen aan hun ’inbouwpartners’ en leert de medewerkers van die garages hoe ze de systemen moeten installeren en instellen. „In principe werken we met andere bedrijven, maar particuliere autobezitters kunnen ook direct een offerte aanvragen. Wij verwijzen ze dan door naar één van de 25 garages waar we mee samenwerken”, vertelt Berden. „In maart
werden er 60% meer offertes aangevraagd dan in de maand ervoor. En het aantal daadwerkelijke ingebouwde LPG-systemen steeg in het
eerste kwartaal van 2022 35% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021.”
Berden snapt wel dat de huidige crisis mensen inspireert om in de mogelijkheden van rijden op LPG te duiken. „Benzine, en ook diesel, is gewoon ontzettend duur en inmiddels dringt het wel tot de meeste mensen door dat dit niet zomaar weer voorbij gaat. Vooral voor veelrijders is rijden op LPG zeker voordelig. Als je berekent dat LPG per liter 1 euro scheelt vergeleken met benzine, dan heb je de investering er voor een gemiddelde auto na ongeveer 20.000
kilometer uit”, rekent ze voor. „Ook voor zzp’ers is het interessant. Als je voor je werk continu onderweg bent, is het in een ’gewone’ auto met deze prijzen op den duur gewoon niet meer vol te houden.”
Bij het bedrijf verwachten ze dan ook dat de stijgende lijn zich voorlopig wel door zal zetten. „Het voordeel van dit
systeem is dat het in een paar dagen is in te bouwen. Sommige garages hanteren nu vanwege de grote interesse wel een
wachtlijst, maar in principe is het een snelle manier voor autobezitters
om te reageren op de huidige crisis.”
Ook brommerrijders staan in deze crisistijd niet heel vrolijk bij de pomp. Vooral de mensen met – vaak slurpende – tweetaktbrommers
moeten flink in de portemonnee duiken om hun geliefde voertuig van brandstof te voorzien. Ondernemer Jelle ter Wee combineerde zijn
liefde voor oude Honda-bromfietsen met de kennis die hij opdeed tijdens zijn studie werktuigbouwkunde en ontwierp een elektrische
ombouwset. „Dat deed ik met het oog op het milieu en de steeds strengere uitstooteisen in stedelijke gebieden, zoals de
Amsterdamse binnenstad”, lacht hij. „Maar nu bereik ik er opeens ook mensen mee die de hoge brandstofprijzen willen omzeilen door
hun brommer elektrisch te maken.”
Sinds de brandstofprijzen zo zijn gestegen merken Ter Wee en zijn compagnon Coos Matser dat de interesse in het ombouwen flink stijgt. „Die interesse komt nu vooral nog van brommerliefhebbers die
zelf ook handig zijn. Ze vragen om advies hoe ze het ombouwen moeten aanpakken of hebben het zelf al gedaan en willen
weten hoe je goedkeuring bij de RDW kunt vragen.” Hoewel hij er niet aan verdient, voorziet hij iedereen die hem benadert van advies.
„Door ons bedrijf als expert op dit gebied neer te
zetten, hoop ik ook betalende klanten aan te trekken.”
De stijgende brandstofprijzen zijn een goede wind om op mee te waaien bij het uitbreiden van hun bedrijf, geloven de ondernemers
die naast de ombouwsets ook complete elektrische bromfietsen
verkopen. „Als er meer vraag komt, kunnen we de onderdelen
in grotere aantallen bestellen en wordt het ombouwen ook goedkoper.” Want goedkoop, dat is het nu nog niet. „Voor hetzelfde bedrag zou je een goedkope elektrische brommer uit China kunnen bestellen. Maar dan rijd je op een plastic barrel; een omgebouwde klassieke bromfiets gaat veel langer mee. Dit is dé manier om je
favoriete voertuig een nieuw en duurzaam levente geven. En je hoeft je nooit meer te ergeren aan de prijzen bij de pomp.”