Steeds meer consumenten willen niet langer gedachteloos spotgoedkope kleding kopen, maar ook weten waar hun aankopen vandaan komen. Daarom willen steeds meer kledingmerken hun klant vertellen door wie en waarvan broeken en truien precies gemaakt zijn. De Amsterdamse start-up Tex Tracer verzamelt en verifieert dit.
AMSTERDAM – Steeds meer consumenten willen niet langer gedachteloos spotgoedkope kleding kopen, maar ook weten waar hun aankopen vandaan komen. Daarom willen steeds meer kledingmerken hun klant vertellen door wie en waarvan broeken en truien precies gemaakt zijn. De Amsterdamse start-up Tex Tracer verzamelt en verifieert dit.
„Merken gaan nu vaak zelf achter de informatie aan, bijvoorbeeld door een Excel-sheet met vragen naar hun leveranciers te sturen”, vertelt Jolanda Kooi, die het platform oprichtte met Bart Westerman. „Maar dat kost veel tijd en het is lastig te controleren of de feiten daadwerkelijk kloppen. Het komt helaas voor dat producenten een atelier dat aan alle regels voldoet gebruiken als façade, waarbij een deel van de artikelen ergens anders wordt gemaakt.”
Het platform van Tex Tracer biedt geverifieerde informatie over de toeleveringsketen van kledingstukken door middel van een beveiligde informatietechiek; blockchain. „Wij vragen producenten en toeleveranciers om productgegevens, afbeeldingen en documenten te uploaden op ons platform”, legt Westerman uit. „Onze software controleert deze informatie – van de geclaimde tijd tot en met de productlocatie – waardoor merken, retailers en leveranciers een duidelijk beeld van de keten krijgen.”
Met deze werkwijze willen de ondernemers een helder en betrouwbaar overzicht van de keten tot stand brengen. „Merken kunnen dan een weloverwogen keuze maken voor een bepaalde producent of leverancier”, stelt medeoprichter Jolanda Kooi. Ook kunnen ze de informatie over het productieproces delen met hun klanten op hun website of via een QR-code op het label.
Ruim een jaar na de lancering hebben zich inmiddels meer dan twintig labels aangesloten, waaronder Chasin’, State of Art en Mud Jeans. Kooi: „Toen we drie jaar geleden met dit idee begonnen te spelen, hielden veel merken de boot nog af. Nu komen ze voorzichtig zelf naar ons toe met de vraag wat we voor ze kunnen betekenen.”
Door alle informatie digitaal in kaart te brengen willen de ondernemers misstanden voorkomen. „We vragen de leveranciers om via onze app een foto van de geproduceerde kleding te maken. Daar koppelt ons platform automatisch een tijdstip en locatie aan. Zo kunnen we bijvoorbeeld controleren of die locatie klopt met het adres van het atelier dat is opgegeven.”
Toch garandeert deze werkwijze geen volledige transparantie. „Deze keten kent zoveel verschillende stappen, dat het heel lastig is om 100% duidelijkheid te krijgen”, erkent Kooi. „Maar we proberen het zo waterdicht mogelijk te maken door alles digitaal vast te leggen, moderne hulpmiddelen als geolocatie te gebruiken en zoveel mogelijk partners uit de keten samen te laten werken.”
Het meekrijgen van alle partners, is soms een uitdaging. „Er zijn partijen die in eerste instantie weigeren mee te werken. Maar we merken wel dat er in de hele keten een besef groeit dat transparantie voor alle partijen van toegevoegde waarde is. Je komt er niet meer mee weg om dingen te verzwijgen over je productieproces.”
Naam bedrijf: tex.tracer
Wie: Jolanda Kooi en Bart Westerman
Wat: transparantie platform voor de kledingindustrie
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: september 2020
Gedane investering: €400.000
Beoogde jaaromzet: €500.000 (2022)
Meer informatie: www.tex-tracer.com, hello@tex-tracer.com