Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de brillenwereld. Wie als volwassene een bril nodig heeft, is tegenwoordig niet meer veroordeeld tot de opticien om de hoek; nieuwe spelers in de markt bieden hun monturen en service online aan en openen soms ook eigen stores. Op het gebied van kinderbrillen gebeurde er echter nog weinig. Tot nu: Jasmine Bongaerts en Marieke Kolleman lanceerden begin dit jaar het online kinderbrillenmerk Junior & Junior.
HAARLEM – Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de brillenwereld. Wie als volwassene een bril nodig heeft, is tegenwoordig niet meer veroordeeld tot de opticien om de hoek; nieuwe spelers in de markt bieden hun monturen en service online aan en openen soms ook eigen stores. Op het gebied van kinderbrillen gebeurde er echter nog weinig. Tot nu: Jasmine Bongaerts en Marieke Kolleman lanceerden begin dit jaar het online kinderbrillenmerk Junior & Junior.
De hele collectie brillen van het merk – voor tieners en kinderen – is vanuit huis te bestellen. Met de Try Me Box kunnen thuis in alle rust vier zelf uitgekozen brillen gepast worden. Als er een favoriet tussen zit, laat Junior & Junior de bril op maat maken en heb je m binnen enkele dagen in huis.
Eigenlijk is het best gek dat kinderbrillen tot voor kort amper online te vinden waren, vinden de onderneemsters. “Oogmetingen en controles worden bij kinderen tot 12 jaar nooit gedaan door de opticien maar altijd door een orthoptist of optometrist in het ziekenhuis. Een winkelbezoek is dus eigenlijk overbodig als een kind een bril nodig heeft”, legt Bongaerts uit. “Door van de aankoop een online proces te maken, kunnen we brillen tegen een scherpere prijs aanbieden dan de meeste reguliere merken.”
Met hun goed doordachte concept willen de onderneemsters eventueel twijfelende ouders over de streep trekken. De website staat vol tips – bijvoorbeeld hoe je een brilrecept van de optometrist moet lezen en hoe je zelf een montuur kunt bijstellen – en als je er zelf niet uitkomt, kun je het bedrijf mailen of bellen, en denken ze op afstand met je mee.
Wie eenmaal een montuur heeft uitgekozen, kan kiezen voor de speciale oops proof-service. “Wij begrijpen als geen ander dat kinderbrillen heel wat te verduren hebben”, aldus Kolleman. “Deze service is een soort verzekering die je per jaar afsluit en waarmee je tot de helft korting krijgt op reparaties of bijvoorbeeld nieuwe glazen.”
De onderneemsters kennen elkaar door hun dochters die al sinds de crèche vriendinnen zijn. Allebei de meisjes dragen een bril, net als de zoon van Bongaerts. Met Junior & Junior hebben ze gecreëerd wat ze zelf misten in de markt. “Het vinden van een mooie trendy kinderbril is echt een uitdaging. Er is weinig aandacht voor kinderbrillen omdat het slechts een klein percentage van de markt is. Veel opticiens hebben daarom maar een kleine collectie in huis, die vaak nauwelijks vernieuwd wordt”, verzucht Bongaerts. “Er zijn wel een paar mooie kinderbrillenwinkels in ons land, maar die moeten maar net in je buurt zitten en je betaalt er vaak de hoofdprijs.”
Kolleman, die een achtergrond heeft als visual designer, ontwierp alle modellen van de collectie zelf. De brillen worden gemaakt in Azië van duurzame hoogwaardige materialen als titanium en bio-acetaat. “Die materialen worden niet vaak gebruikt voor kinderbrillen maar wij vinden ze juist heel geschikt omdat ze tegen een stootje kunnen”, vertelt de ontwerpster. “Kwaliteit is voor ons ontzettend belangrijk, we willen geen troep verkopen.”
De glazen worden geslepen en geplaatst in de Europese fabriek van de grootste glasfabrikant ter wereld. “Dat proces is volledig geautomatiseerd”, vertelt Bongaerts trots. “Onze monturen liggen daar en als er online een order wordt geplaatst, rolt de juiste bril er daar meteen uit. Zo kunnen we de kwaliteit hoog en constant houden, en heel snel leveren.”
Na hun concept tot in de finesse zelf te hebben uitgewerkt, was het heel spannend om begin dit jaar live te gaan, vertellen de onderneemsters. “Je gelooft natuurlijk in je eigen verhaal en we hebben ook wel marktonderzoek gedaan, maar toch is het superfijn om nu te merken dat mensen het gewoon durven om op deze manier een kinderbril te kopen”, lacht Bongaerts. “Het gaat eigenlijk boven verwachting. Er worden elke dag try me boxen besteld en daar rolt bijna altijd een bestelling uit. Dat zorgt hier op kantoor dagelijks voor high fives.”
Naam bedrijf: Junior & Junior
Wie: Jasmine Bongaerts & Marieke Kolleman
Wat: Online winkel met kinderbrillen
Waar: Haarlem
Startdatum: 20-07-2020
Gedane investering: €200.000
Beoogde jaaromzet: €500.000 (2021)
Meer informatie: juniorandjunior.com