In Nederland consumeren we ieder jaar drie miljard eieren. Dat betekent dat we per persoon jaarlijks tussen de 200 en 240 eieren eten, legt Jeroen Janssen van de startup Crazy About Eggs uit. “En hoewel we onszelf tegenwoordig steeds vaker als bewuste consument bestempelen, weet bijna niemand waar die eieren precies vandaan komen.”
In Nederland consumeren we ieder jaar drie miljard eieren. Dat betekent dat we per persoon jaarlijks tussen de 200 en 240 eieren eten, legt Jeroen Janssen uit. “En hoewel we onszelf tegenwoordig steeds vaker als bewuste consument bestempelen, weet bijna niemand waar die eieren precies vandaan komen.”
Reden voor Janssen – voorheen head of customer experience bij Jumbo en customer experience director bij Dollar Shave Club (Unilever) – om Crazy about Eggs op te richten.
Dit nieuwe eiermerk richt zich onder meer op de horeca en retail. De eitjes liggen sinds kort in de schappen bij alle Plus-supermarkten. Een doosje met zes stuks kost 3,99 euro, het dubbele van een vergelijkbaar doosje middelgrote scharreleieren.
Maar Crazy about Eggs benadert ook consumenten direct met een abonnementsmodel. Klanten in Amsterdam kunnen elke twee weken verse eieren thuisbezorgd krijgen. Utrecht, Rotterdam en Den Haag moeten binnenkort volgen.
“Deze markt vraagt om innovatie”, aldus Janssen. “Er zijn zoveel leuke verhalen te vertellen en dingen te bedenken om consumenten te betrekken bij dit product.”
Aan Business Insider vertelt de ondernemer over de klantervaring die hij met Crazy about Eggs wil toevoegen aan de eiermarkt en hoe het bedrijf op die manier eieren hun waarde terug wil geven.
Wat maakt de eieren van Crazy about Eggs bijzonder?
Janssen: “Onze eieren zijn de meest duurzame eitjes die er zijn. De boerderijen waar we mee samenwerken zijn diervriendelijk ingericht en laten de natuur zoveel mogelijk haar vrije loop. Haantjes en hennen scharrelen binnen en buiten door elkaar, ze krijgen genoeg ruimte en het voer is gentechvrij. De kippen krijgen voldoende slaap, er is een veilige plek om te rusten en snavels of vleugels worden niet geknipt.”
Maar dat soort eieren worden toch ook door andere merken verkocht?
“De keten van kip naar consument is zo efficiënt dat boeren zich daar nauwelijks in kunnen onderscheiden. Het BeterLeven-keurmerk gaat helaas maar tot drie sterren terwijl veel biologisch dynamische boeren veel meer doen dan daarvoor nodig is. Zij hebben het dan ook moeilijk in deze markt.”
“Voor de meeste mensen zijn eieren toch een snelle routine-aankoop. Er is weinig aandacht voor duurzame initiatieven met als resultaat dat er steeds minder biologische en biodynamische boeren zijn. Door educatie en beleving aan deze markt toe te voegen, hopen we daar verandering in te brengen.”
Het gaat dus vooral om de manier waarop jullie de eieren aan de man brengen?
“Wij willen op creatieve wijze het businessmodel veranderen. De boeren, de kippen en de eieren zijn er al, maar door er een customer experience-laag aan toe te voegen willen we consumenten bewustmaken waar hun eieren vandaan komen.“
“We doen dat door ludieke acties, bijvoorbeeld door een ‘Gallerei’ te openen in het Amsterdamse Museumkwartier met een expositie waarin fotograaf Aico Lind een ode brengt aan het ei. Maar ook door camera’s te plaatsen op onze boerderijen waarmee consumenten de kippen kunnen volgen en door de introductie van een eigen bezorgservice per elektrische bakfiets – nu nog uitsluitend in de hoofdstad.”
“Alles draait bij ons om transparantie. Die term wordt tegenwoordig natuurlijk vaak gebruikt, maar wij brengen het tot een nieuw niveau door al onze bedrijfsinformatie – waaronder mijn salaris en de certificeringen van de keten – inzichtelijk te maken via blockchaintechnologie. Wij willen consumenten echt betrekken bij wat we doen. Als je begint te praten als merk, gaan mensen terugpraten.”
Wat is jullie missie?
“Het is onze ambitie om de infrastructuur van kip tot keuken om te bouwen naar een ervaring die past bij de huidige bewuste consument: de eggsperience noemen we dat binnen ons bedrijf.”
“Steeds meer consumenten zijn tegenwoordig bezig met waar producten vandaan komen, maar eieren zijn tot nu toe op een of andere manier die dans ontsprongen. Als er ‘vrije uitloop’ op het eierdoosje staat, is dat voor veel consumenten al genoeg om tot aankoop over te gaan zonder dat zij zich verdiepen in wat dat nou precies inhoudt. Onze missie is hen bewust te maken van wat écht goede eieren zijn.”
“En dat willen we niet alleen in Nederland doen. We zijn al in gesprek met het Britse Waitrose, het Duitse Edeka en het Franse Leclerc. In het buitenland willen we net als hier gaan werken met een lokale infrastructuur van biologisch dynamische boeren.“