Podcasts worden steeds populairder. Het aantal podcastluisteraars van 25 jaar en jonger op Spotify verdubbelde het afgelopen coronajaar, maakte het platform onlangs bekend. Onder millennials en 35-plussers groeide het aantal zelfs met respectievelijk 70% en 78%. Koos Tervooren en Frank Kromer bedienen deze trend met hun podcastagency Microphone Media.
AMSTERDAM – Podcasts worden steeds populairder. Het aantal podcastluisteraars van 25 jaar en jonger op Spotify verdubbelde het afgelopen coronajaar, maakte het platform onlangs bekend. Onder millennials en 35-plussers groeide het aantal zelfs met respectievelijk 70% en 78%. Koos Tervooren en Frank Kromer bedienen deze trend met hun podcastagency Microphone Media.
“We helpen bedrijven en organisaties met het bedenken en maken van podcasts”, legt Tervooren uit. “Klanten kunnen zelf kiezen van welke diensten ze gebruik willen maken. We kunnen het hele proces uit handen nemen maar bijvoorbeeld ook alleen ondersteunen bij redactie, productie, audiodesign of distributie.” Onder meer ANWB, Bol.com, Arbo Unie en het Ministerie van Buitenlandse Zaken behoren tot het klantenbestand.
Studio
De ondernemers leerden elkaar kennen bij BNR Nieuwsradio waar ze ‘altijd al samen aan audiobestanden zaten te pielen’, vertelt Tervooren. Ze kwamen op het idee om podcasts te gaan maken, toen hun plan voor een lokale Amsterdamse radioshow kwam te vervallen, omdat de studio waar ze dat wilden doen niet open bleek in de avonduren. “Voor podcasts heb je in principe geen studio nodig en je kunt ze in je eigen tijd maken.”
Expertise
Na radio en podcast maken een tijdje met elkaar gecombineerd te hebben, besloten de journalisten zich in februari 2019 volledig op Microphone Media te richten. “We zien veel potentie in dit medium”, zegt Tervooren. “Bedrijven willen verhalen vertellen. Voorheen deden ze dat via tekst of video maar daar is de ruimte beperkt. Via podcasts kun je veel dieper ingaan op je kennis en expertise.”
Een van de andere voordelen van podcasts als branded content is dat de ‘uitluistercijfers’ hoog zijn. “Bij een podcast kiezen mensen bewust om te luisteren, je klikt er niet achteloos op zoals soms bij een video of artikel. We zien dan ook dat gemiddeld 70% van de luisteraars onze podcasts helemaal uitluistert. Bij video’s haakt vaak 50 tot 60% eerder af.” Luisteraars komen ook vaak terug voor het vervolg van een podcastserie, zien ze bij Microphone Media. “Zo kun je als bedrijf een vaste schare aan luisteraars opbouwen.”
Met de populariteit van podcasts groeit ook het aantal podcastmakers, maar de ondernemers geloven dat ze zich onderscheiden door hun achtergrond. “We gebruiken onze journalistieke kennis om de podcasts die we maken scherp te houden”, stelt Kromer. “Steeds meer bedrijven weten ons te vinden.” In maart begint de eerste niet-freelance werknemer bij het bedrijf.
Het radio maken missen de mannen niet. “Het leukste aan journalistiek vond ik het op pad gaan”, aldus Kromer. “En omdat we zoveel reportages maken, doen we dat nu bijna dagelijks.”