Kitsch Kitchen is weer even terug in het straatbeeld van Amsterdam. Het kleurige woonaccessoire-label dat eind 2017 haar winkeldeuren sloot en verder ging als groothandel, heeft voor drie maanden een pop-up locatie betrokken. Tot groot genoegen van oprichtster Ingelies Straatemeier. "Ik merk weer hoe fijn ik het vind om direct contact te hebben met onze klanten."
AMSTERDAM – Kitsch Kitchen is weer even terug in het straatbeeld van Amsterdam. Het kleurige woonaccessoire-label dat eind 2017 haar winkeldeuren sloot en verder ging als groothandel, heeft voor drie maanden een pop-up locatie betrokken. Tot groot genoegen van oprichtster Ingelies Straatemeier. “Ik merk weer hoe fijn ik het vind om direct contact te hebben met onze klanten.”
De keuze om twee jaar geleden de deuren van het winkelpand aan de Rozengracht te sluiten na een periode van vijftien jaar was een bewuste. “Ons pand was zeshonderd vierkante meter; de hoge lasten waren pittig”, vertelt de onderneemster. “Toen we ons huurcontract moesten verlengen voor vijf jaar en mijn zus, die de winkelmanager was, in dezelfde periode besloot iets anders te gaan doen, vond ik het tijd voor een nieuwe stap.”
Hoogtijdagen
Straatemeier wijst erop dat de retailwereld niet meer is wat het was toen ze in 1994 begon. “In die hoogtijdagen dacht je niet na, het liep gewoon. Maar sinds de opkomst van het internet moet je andere keuzes maken als retailer. Mensen kwamen nog wel om rond te snuffelen in onze winkel, maar er werd beduidend minder verkocht.”
De beslissing om te focussen op de groothandel en een webshop voelt goed, vertelt de onderneemster. “We hebben onze opslag en distributie uitbesteed waardoor we met een klein team kunnen werken en dat vind ik heerlijk. Ik heb weer tijd om me bezig te houden met waar ik goed in ben: collecties samenstellen, producten bedenken en me richten op samenwerkingen met kunstenaars of ontwerpers. Ik ga ook graag op reis om inspiratie op te doen en contact te onderhouden met onze producenten in het buitenland.”
Maar sinds de opening van de pop-upwinkel, ruim een maand geleden, begint het toch weer te kriebelen bij Straatemeier. “Ik zie de voordelen van hoe we het bedrijf nu hebben ingericht, maar ik zie ook wat de voordelen zijn als we tóch weer een winkel openen”, lacht ze.
Aandacht
“Ik houd van de energie en dynamiek die een winkel met zich meebrengt. Daarnaast is het de beste manier om dicht bij je doelgroep te blijven. Je ziet meteen wat de aandacht trekt en waar mensen aan voorbij lopen.”
Maar terug naar hoe het was, wil de onderneemster niet. “Ik wil het klein houden. Het liefst combineer ik kantoor en winkel.” Vooralsnog zijn er geen concrete plannen voor een vaste winkel. “Het continu zoeken naar de juiste vorm voor het bedrijf hoort bij mij. We zijn een ijzersterk merk, maar het bedrijf is al een paar keer flink veranderd.
Ik ben ooit begonnen met een marktkraam waar ik items verkocht die ik tijdens mijn wereldreizen was tegengekomen”, weidt ze uit. “Ik denk dat het goed is om flexibel te zijn en op je bek te durven gaan. Als je dat niet durft als ondernemer, krijg je het heel lastig.”