Duurzaamheid is iets waar geen zichzelf respecterend bedrijf tegenwoordig meer omheen kan. Maar je hebt duurzaam en duurzaam. Waar sommige ondernemingen genoegen nemen met groene stroom streven andere bedrijven naar het verwerven van een duurzaam keurmerk.
Het B Corp-certificaat is zo’n keurmerk. B Corps (kort voor Benefit Corporations) staan internationaal hoog aangeschreven als bedrijven die hun producten of diensten inzetten voor een betere wereld.
Duurzaamheid is iets waar geen zichzelf respecterend bedrijf tegenwoordig meer omheen kan. Maar je hebt duurzaam en duurzaam. Waar sommige ondernemingen genoegen nemen met groene stroom streven andere bedrijven naar het verwerven van een duurzaam keurmerk.
Het B Corp-certificaat is zo’n keurmerk. B Corps (kort voor Benefit Corporations) staan internationaal hoog aangeschreven als bedrijven die hun producten of diensten inzetten voor een betere wereld. ‘Using business as a force for good’ is het motto van de beweging die in 2005 werd opgericht door de Amerikaanse Jay Coen Gilbert en Bart Houlahan.
De ondernemers kwamen op het idee voor een internationaal netwerk van duurzame en sociaal betrokken bedrijven nadat ze hun basketbal-kledingmerk AND1 hadden verkocht. Zij streven met hun organisatie B Lab, dat de B Corp-certificaten vergeeft, naar een ‘nieuwe’ economie waarbij succes niet alleen door winst wordt gedefinieerd, maar ook door de mate waarin bedrijven transparant, ethisch en duurzaam opereren.
Een strenge voorwaarde om gecertificeerd te worden als B Corporation is het hebben van een missie die niet alleen om winst draait. Zoals bijvoorbeeld het doel van autoleenplatform Snappcar, sinds 2015 een B Corp, om in 2022 vijf miljoen minder auto’s te realiseren in Europa.
“Als B Corp versmelt je de ambitie om impact te maken met een gezonde bedrijfsvoering”, stelt het bedrijf op zijn website. ”Om heel gericht een fundamenteel verschil te maken ten opzichte van de wereld van vandaag. Hierbij gaat het niet om wollige taal en ambitie. Je moet als bedrijf meetbaar aantonen dat je op de goede weg zit.”
Inmiddels mogen 3.272 bedrijven verspreid over 71 landen zich een B Corp noemen. In Nederland zijn het er 76. Naast SnappCar zijn dat onder meer Tony’s Chocolonely, Dopper, Moyee Coffee, Mud Jeans en Triodos Bank.
Bij herbruikbare flessenproducent Dopper, die al sinds 2014 gecertificeerd is, zijn ze blij deel uit te maken van de groeiende gemeenschap. In een blog schrijft het bedrijf vooral blij te zijn met de inspiratie die het biedt. “Het is een community die regelmatig effectieve werkwijzen en campagne-ideeën deelt om elkaar te helpen verbeteren.”
Maar een B Corp word je niet zomaar. Wij geven je inkijkje in de stappen die bedrijven moeten doorlopen om deze status aparte te verwerven.
Stap 1: Online assessment
Bedrijven die een certificaat willen bemachtigen beginnen met het maken van een online assessment. Dat geeft direct inzage hoe jouw bedrijf scoort en of je daarmee kans maakt om B Corp te worden.
De vragenlijst zoomt eerst in op de sector, de grootte van je bedrijf en je locatie. Op basis daarvan kom je terecht in een specifieke set vragen. Het onderzoek heeft een holistische benadering: dit houdt in dat het bedrijf als geheel wordt beoordeeld en niet op bijvoorbeeld alleen het product. De vragen richten zich dan ook op vijf categorieën: community, bestuur, medewerkers, milieu en klanten.
Ieder bedrijf die dat wil, kan de online assessment gratis invullen.
Denk alleen niet dat je dat in een uurtje hebt gedaan. “De vragen zijn enorm uitgebreid en doorgronden alle takken binnen een bedrijf op het gebied van sociale en duurzame bedrijfsvoering. Van de manier waarop je jouw koffie inkoopt en afval scheidt, tot aan je personeelsbeleid”, deelt zonnepanelenleverancier (en B Corp) Zelfstroom haar ervaring over de aanmeldprocedure.
“Als B Corp moet je voldoen aan strenge sociaal-maatschappelijke criteria en uitblinken op het gebied van milieu-impact, transparantie en corporate governance (bestuur). Dit zul je ook echt moeten kunnen aantonen. Je moet dus flink op zoek naar bijvoorbeeld energiecontracten en alle andere afspraken die je op papier hebt staan met bijvoorbeeld leveranciers.”
In de test zijn totaal 200 punten te verdienen. Als een bedrijf in deze test 80 punten of meer scoort, dan komen zij in aanmerking voor een gesprek met iemand van B Lab: een assessment review.
Dopper haalde bij hun laatste assessment 101.8 van de 200 punten.
Stap 2: Assessment review
Het assessment review is een gesprek, via de telefoon of Skype, met een zogenaamde B Lab Standards Analyst. In aanloop naar dit gesprek, waarin dieper wordt ingegaan op enkele – willekeurig gekozen – vragen, krijgen bedrijven de tijd om extra documentatie die bij deze vragen hoort in orde te maken.
Deze documenten moeten van tevoren worden ingediend bij B Lab. Als ze niet voldoen aan de eisen, wordt het assessment uitgesteld.
Op de website van B Lab wordt vermeld dat er op dit moment zo veel aanvragen lopen van bedrijven die een B Corp willen worden dat de wachttijd voor een gesprek kan oplopen tot zes maanden.
Het 60 tot 90 minuten durende gesprek geeft zowel de B Corp-medewerker als het bedrijf de ruimte om dieper in te gaan op zaken die tot nog toe niet duidelijk waren en resulteert dan ook vaak in aanpassing van het aantal vergeven punten.
Stap 3: Verificatieproces
Bedrijven die de aanmeldprocedure bijna hebben doorlopen worden door B Lab nog onderworpen aan een achtergrondonderzoek waarbij onder meer naar publicaties, achtergrond van de oprichters en andere openbare informatie wordt gekeken.
Als alle documentatie en informatie compleet en goedgekeurd is, krijgt een bedrijf eindelijk het felbegeerde B Corp-certificaat. Maar dat betekent niet dat bedrijven vervolgens achterover kunnen leunen. Om de drie jaar – voorheen was dat twee jaar – moet een B Corp een nieuwe assessment doen om te controleren of het bedrijf nog steeds aan de gestelde eisen voldoet.
Dat vinden de meeste bedrijven echter geen straf. “Uit het assessment rolt een B Impact Report waarin we precies kunnen zien hoe we scoren op het gebied van milieu, medewerkers, klanten, community en bestuur”, aldus Tony’s Chocolonely, dat al sinds 2013 een B Corp is en dus al enkele keren opnieuw een assessment heeft moeten doen, op hun website. “Superhandig, want dit geeft ons goed inzicht in waar we als bedrijf kunnen verbeteren. Alle punten waar we hoger op kunnen scoren, zetten we op onze agenda.”