In 2030 zou jouw baan zomaar niet meer kunnen bestaan. Volgens een rapport van adviesbureau McKinsey zouden tegen die tijd meer dan 800 miljoen werknemers wereldwijd ingeruild kunnen zijn voor robots. Nu werkplekken in een steeds hoger tempo digitaliseren is het voor werknemers dus zaak om zich onmisbaar te maken.
In 2030 zou jouw baan zomaar niet meer kunnen bestaan. Volgens een rapport van adviesbureau McKinsey zouden tegen die tijd meer dan 800 miljoen werknemers wereldwijd ingeruild kunnen zijn voor robots. Nu werkplekken in een steeds hoger tempo digitaliseren is het voor werknemers dus zaak om zich onmisbaar te maken.
De transformatie gaat zo snel dat ook de vaardigheden die verwacht worden van werknemers razendsnel veranderen. De eisen die bedrijven nu aan hun medewerkers stellen zouden over tien jaar totaal veranderd kunnen zijn, denken kenners.
Decaan Jason Wingard van Columbia University benadrukt in de Financial Times het belang van ‘overdraagbare vaardigheden’. Dat zijn vaardigheden die je kunt toepassen in verschillende werkzaamheden en contexten en waarmee je dus niet vastzit aan een bepaald beroep. Flexibiliteit lijkt het toverwoord.
We stippen 5 vaardigheden die van groot belang zijn om succesvol te zijn als professional kort aan:
Aanpassingsvermogen
Met het groeiend aantal zzp’ers ontvouwt zich een zogenaamde gig economy, waarin tijdelijke inhuur de norm is. Banen maken plaats voor projecten: zelfstandige ondernemers vervangen vaste medewerkers. Als tijdelijke werknemer is het belangrijk om je snel aan de bedrijfscultuur aan te passen en flexibel en weerbaar te zijn.
Creativiteit
Creativiteit wordt een van de belangrijkste vaardigheden in alle sectoren, van media tot transport. Bedrijven zullen niet alleen op zoek gaan naar mensen die om kunnen gaan met nieuwe producten, technologieën en werkwijzen maar vooral naar degenen die dit gebruiken om tot nieuwe oplossingen en ideeën te komen.
Robots mogen dan vaak efficiënter kunnen werken, creativiteit behoort (nog) niet tot hun vaardigheden. Haal daar je voordeel uit.
Emotionele intelligentie
Zogenaamde soft skills – sociale vaardigheden zoals samenwerken en actief luisteren (je bewust concentreren op wat er wordt gezegd en ook oog hebben voor de lichaamstaal van degenen waarmee je in gesprek bent) – worden steeds waardevoller.
Ook coaches en mentoren zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het effectief leiden van veranderende teams.
Technische kennis
“Het zijn diegenen die leren zwemmen in de IT-oceaan die zullen gedijen in de werkomgeving van de toekomst”, aldus Jerome Glenn van het Millennium Project, een denktank met futuristen, beleidsmakers, wetenschappers en zakenmensen.
Mensen moeten volgens hem niet alleen het verschil weten tussen virtual reality, augmented intelligence en artificial intelligence maar ook weten hoe ze dit moeten gebruiken. “Tegen 2025 kun je denk ik geen geld meer verdienen zonder een techtoepassing”, zegt hij in de Financial Times. “Er is geen ontkomen meer aan.”
Personal branding
Jezelf online goed neerzetten wordt steeds belangrijker. “Het is niet alleen belangrijk jezelf te ontwikkelen maar ook om dat aan anderen te laten weten en jezelf professioneel goed neer te zetten”, aldus Jason Wingard van Columbia University.