Eigenlijk was Ellen Rijntjes (37) niet van plan 'om ooit weer iets met schoenen te doen'. Begin dit jaar lanceerde de onderneemster, die eerder verantwoordelijk was voor de schoenenlijn van modemerk Fabienne Chapot, desondanks het duurzame kinderschoenmerk Bear & Mees. "Dit is toch waar ik het meest blij van word."
BENTVELD – Eigenlijk was Ellen Rijntjes (37) niet van plan ‘om ooit weer iets met schoenen te doen’. Begin dit jaar lanceerde de onderneemster, die eerder verantwoordelijk was voor de schoenenlijn van modemerk Fabienne Chapot, desondanks het duurzame kinderschoenmerk Bear & Mees. “Dit is toch waar ik het meest blij van word.”
Met de schoenen van Bear & Mees denkt Rijntjes een gat in de markt te vullen waar ze zelf tegen aanliep toen zij schoenen voor haar zoontjes Beer en Mees (nu 9 en 7) zocht. “Onze schoenen zijn niet alleen betaalbaar, maar ook kids proof. Zo hebben onze gympen verstevigde neuzen en zijn al onze schoenen makkelijk aan te trekken door middel van klittenband of een aantrekkoordje. En de dierenprints hebben een grote aantrekkingskracht op kinderen omdat het aansluit bij hun belevingswereld.”
Uitverkoop
De reden dat Rijntjes na haar vertrek bij Fabienne Chapot ‘echt even klaar’ was met schoenen kwam niet door het product of door het merk, maar door de modewereld. “Ik vind trends in mode lastig”, vertelt ze. “Dat alles elk seizoen weer helemaal anders moet zijn. Ik werd heel ongelukkig van die fast fashion en de bijbehorende uitverkoop. Er wordt bijna nooit meer een eerlijke prijs betaald.”
Met Bear & Mees is de onderneemster van plan het anders te doen. “Ik wil echt een statement maken. We doen niet aan sale en werken met een vaste collectie waar we soms wat exclusives – tijdelijke modellen – aan toevoegen. Die manier van werken hoop ik zo lang mogelijk vol te houden.”
Toch moet ze soms concessies doen. “Eigenlijk wilde ik de verkoop beperken tot online omdat je op die manier de prijs laag kunt houden, makkelijk in contact komt met je doelgroep en flexibel bent. Maar er kwam zo veel vraag naar fysieke verkooppunten, zowel vanuit de consument als vanuit de retail dat we toch hebben besloten om ook met winkels in zee te gaan”, vertelt ze.
Passen
Rijntjes merkt dat ouders het fijn vinden om de schoenen met hun kinderen te kunnen passen. “Maar ook winkels hebben veel interesse, omdat een schoenenmerk als het onze nog niet bestaat. Niet alleen de originele modellen en prints, ook het duurzame aspect spreekt aan.”
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Bear & Mees. “Onze schoenen worden gemaakt van niet-dierlijke materialen in fabrieken met goede arbeidsomstandigheden in Portugal”, vertelt Rijntjes. “We willen echt impact maken met ons merk. Dat doen we onder meer door samen te werken met de stichting No Wild Life Crime van Freek Vonk. Afgelopen seizoen steunden we met de verkoop van speciale haaiengympen zijn project Shark Stewards. We riepen onze kleine klanten op om door middel van een ‘haaitje voor een karweitje’ ook geld op te halen voor dit doel. Zo proberen we kinderen te inspireren.”
Naam bedrijf: Bear & Mees
Wie: Ellen Rijntjes
Wat: Duurzame
diervriendelijke kinderschoenen
Waar: Bentveld
Officiële startdatum: 01-03-2019
Gedane investering: €100.000
Beoogde jaaromzet: €50.000 (2019)
Meer informatie: bearmees.com