Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben Nederlanders meer sympathie voor lokale winkels. Uit onderzoek van creditcardbedrijf Mastercard blijkt dat zeven op de tien Nederlanders vaker bij kleine winkeliers shoppen. Desondanks is de concurrentie van online spelers groot. James Klymowsky en Stijn van Krimpen bieden retailers met Peddler een lokaal online platform waarmee ze hun zichtbaarheid en bereik kunnen vergroten.
AMSTERDAM – Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben Nederlanders meer sympathie voor lokale winkels. Uit onderzoek van creditcardbedrijf Mastercard blijkt dat zeven op de tien Nederlanders vaker bij kleine winkeliers shoppen. Desondanks is de concurrentie van online spelers groot. James Klymowsky en Stijn van Krimpen bieden retailers met Peddler een lokaal online platform waarmee ze hun zichtbaarheid en bereik kunnen vergroten.
“Stadsbewoners kunnen via ons platform online winkelen bij lokale ondernemers”, legt Klymowsky uit. “Bestellingen worden nog dezelfde dag bezorgd met onze elektrische bakfietsen.”
Het idee voor het platform stond begin dit jaar al in de steigers maar kwam in een stroomversnelling door de coronacrisis. “De behoefte aan contactloos winkelen én aan het steunen van de lokale economie die daardoor ontstond, bleek de perfecte basis om ons platform te testen”, aldus Klymowsky. De ondernemers richtten tijdens de lockdown tijdelijk het platform Lokaal Amsterdam op en boden winkeliers uit de hoofdstad zo de mogelijkheid om hun producten thuis te bezorgen bij hun klanten.
Lokaal
Ondertussen werd er achter de schermen keihard gewerkt aan de optimalisering van het concept en afgelopen maand kwam het eigen platform van Peddler online. Vooralsnog is ook dit platform gericht op Amsterdam. “Als je een lokaal concept op wilt zetten moet je de omgeving heel goed kennen”, gelooft Klymowsky, die net als het merendeel van zijn team al jaren in Amsterdam woont en werkt. “Amsterdam was voor ons dus de meest logische plek om te beginnen, maar we willen binnenkort ook eigen platforms uitrollen voor andere grote steden, in Nederland en Duitsland.”
Peddler is zeker niet het enige lokale bezorgplatform dat voet aan de grond probeert te krijgen in de hoofdstad, erkent Klymowsky. “Maar bij andere initiatieven kun je vaak alleen voedingsproducten bestellen en soms ook alleen in een bepaald gedeelte van de stad. Wij leveren naast voeding ook kleding, huishoudelijke apparatuur en speelgoed – en inmiddels ook buiten de ring.”
De grootste onderscheidende factor van het platform is echter het gemak waarmee winkels zich kunnen aansluiten, stelt de ondernemer. “Wij kunnen de inventaris van winkels binnen 24 uur online krijgen. Ongeacht het bevoorrading- en kassasysteem waar ze mee werken, dus zelfs als ze alles nog handmatig invoeren op een excelsheet.” Het aansluiten kost de retailers niets, het platform werkt op commissiebasis.
De software die aan die service ten grondslag ligt, ontwikkelde Klymowksy met een team webdesigners toen Peddler nog een andere insteek had. “Begin 2018 zijn we op de Britse markt begonnen als sociale marktplaats. We koppelden daar consumenten die op zoek waren naar een bepaald product – vaak duurdere producten zoals wasmachines – aan elkaar én aan retailers door het hele land”, vertelt de ondernemer. “Toen dat platform minder begon te lopen door de Brexit, vonden we dat zo zonde van de techniek die we hadden gebouwd dat we besloten ons ermee te gaan richten op kleine ondernemers.”
Bang dat ‘het nieuwe Peddler’ ook maar een tijdelijk leven is beschoren, zijn de ondernemers niet. “Als je als winkelier voort wil blijven bestaan moet je in deze digitale tijd wel samenwerken met een online partner, maar als je dat met grote partijen doet bestaat de kans dat die je opeten. Wij bieden een aantrekkelijk alternatief.”
Naam bedrijf: Peddler
Wie: James Klymowsky en Stijn van Krimpen
Wat: lokaal online retailplatform
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: Januari 2018
Gedane investering: € 250.000
Beoogde jaaromzet: € 1,4 miljoen (2021)
Meer informatie: www.peddler.com