De accu van een elektrische auto opladen op het moment dat de stroom het goedkoopst is. Dat is mogelijk met het slimme laadpaalplatform Jedlix dat vier jaar geleden begon onder de vleugels van energieaanbieder Eneco.
ROTTERDAM – De accu van een elektrische auto opladen op het moment dat de stroom het goedkoopst is. Dat is mogelijk met het slimme laadpaalplatform Jedlix dat vier jaar geleden begon onder de vleugels van energieaanbieder Eneco.
Inmiddels is Jedlix uitgegroeid tot een zelfstandig bedrijf met meer dan twintig werknemers. “Gebruikers geven in onze app aan wanneer hun elektrische auto weer opgeladen moet zijn en onze software berekent vervolgens het optimale laadplan”, legt Jorg van Heesbeen uit die het idee destijds pitchte bij Eneco. “Daarbij wordt rekening gehouden met de wensen van de gebruikers, de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnet, de mate van beschikbaarheid van duurzame energie en de energieprijs.”
De onderneming speelt in op het energieoverschot dat duurzame energie bij tijden oplevert. “Als het bijvoorbeeld hard waait of als de zon veel schijnt, ontstaan er overschotten. Wij zien de elektrische voertuigen van onze gebruikers als middelen om die energie optimaal te gebruiken en zo het energienetwerk in balans te houden”, licht Head of Analytics Nick Hubbers toe. “Andersom stellen wij het opladen uit op momenten dat de stroomvraag in het land hoog is of dat duurzame energiebronnen minder opleveren.”
Het concept spreekt naast netbeheerders ook autofabrikanten aan. De software is in het laadsysteem geïntegreerd van grote automerken als BMW en Tesla.
Jedlix richt zich vooral op gebruikers met een eigen laadpaal. Daarnaast ondersteunt de dienst circa duizend publieke laadpalen verspreid over het land. Door op het juiste moment te laden besparen gebruikers per laadbeurt gemiddeld €2.