Bernadette Kooijman zat voor de televisie toen ze besloot dat het tijd werd voor actie. "Ik had al een tijdje het idee voor een gezond voedselconcept maar toen ik een reclame zag van twee op elkaar gestapelde pizza's die werden aangeprezen als een 'pizzaburger' besloot ik: ik ga het nu doen." Ze zegde haar baan - in de auto-industrie - op en begon No Fairytales; een startup waarmee ze wil bijdragen aan de duurzame bestrijding van obesitas.
AMSTERDAM- Bernadette Kooijman zat voor de televisie toen ze besloot dat het tijd werd voor actie. “Ik had al een tijdje het idee voor een gezond voedselconcept maar toen ik een reclame zag van twee op elkaar gestapelde pizza’s die werden aangeprezen als een ‘pizzaburger’ besloot ik: ik ga het nu doen.” Ze zegde haar baan – in de auto-industrie – op en begon No Fairytales; een startup waarmee ze wil bijdragen aan de duurzame bestrijding van obesitas.
“Wij ontwikkelen voedingsproducten waar extra groenten in verwerkt worden”, legt de onderneemster uit. “We zijn begonnen met tortilla’s en sinds kort liggen er ook hamburgerbroodjes van ons merk in het supermarktschap.”
Kooijman wil gezond eten ‘zo makkelijk mogelijk maken’. “Uit onderzoek is gebleken dat het heel lastig is om het eetpatroon van mensen blijvend te veranderen”, vertelt ze. “Wij stoppen daarom extra groenten in producten die veel mensen graag eten.”
De ontwikkeling van die producten was niet makkelijk, deelt de onderneemster eerlijk. “Je hebt er veel doorzettingsvermogen voor nodig”, lacht ze. “Ik ben twee jaar bezig geweest met het vinden van de juiste recepten voor de tortilla’s. Samen met mijn dochter zette ik regelmatig een testkraampje op voor supermarkten in verschillende steden waar we mensen lieten proeven. Pas toen 70% van de proefpersonen onze tortilla’s lekkerder vond dan normale wraps, ben ik verkooppunten gaan benaderen.”
Daar werd de onderneemster niet meteen met open armen ontvangen. “Men was bang dat consumenten ons niet zouden kunnen vinden omdat we in het koelvak liggen en niet in het schap bij de reguliere tortilla’s.” Maar na enig aandringen en een herziening van de verpakking, mocht ze het toch proberen bij Albert Heijn. “We hadden het geluk dat supermarkten steeds meer openstaan voor nieuwe producten”, denkt Kooijman. “En we hadden sowieso de tijd mee want ten tijde van onze introductie was heel veel in het nieuws dat mensen te weinig groenten eten.”
Ook Instagram heeft het merk veel gebracht. “De extra groenten geven onze tortilla’s een mooi kleurtje en een roze, oranje of groene wrap ziet er op een foto natuurlijk veel leuker uit dan een gewone witte”, weet de onderneemster inmiddels. “Instagram is ons belangrijkste marketingkanaal.”
Mede daarom gaat het, ruim drie jaar na de eerste introductie van het merk, heel goed met No Fairytales. De producten worden verkocht bij verschillende supermarktketens, in bedrijfs- en schoolkantines en binnenkort ook bij de vers-counters van Shell-tankstations. Het team bestaat tegenwoordig uit zeven man en er staan vier vacatures open. “Mijn team uitbreiden had ik eerder moeten doen”, lacht Kooijman. “In het begin wilde ik alles zelf in handen houden, maar met anderen erbij is het niet alleen veel gezelliger, je hebt ook veel meer slagkracht.”
Die slagkracht heeft het bedrijf wel nodig want de ambities zijn niet gering. “We zitten nu in een fase van verandering”, zegt de onderneemster. “We zetten in op de ontwikkeling van nieuwe producten én op uitbreiding naar het buitenland.” Mikken op twee pijlers tegelijk is soms best spannend, erkent Kooijman. “Maar ik geloof dat dit ons moment is. We willen verschil maken en daarom moeten we nu doorpakken”, denkt ze. “De groep bewuste consumenten groeit gestaag en wij denken echt dat onze producten een grote groep kunnen aanspreken. Wij maken gezond eten makkelijk, lekker en leuk.”