Bananenbrood. Het is tegenwoordig zo alom aanwezig bij koffie- en lunchtenten dat je het standaard in de supermarkt zou verwachten. Maar dat was niet zo. Totdat Laura Hoogland het product dit jaar met haar bedrijf Sunt naar het schap bracht.
AMSTERDAM – Bananenbrood. Het is tegenwoordig zo alom aanwezig bij koffie- en lunchtenten dat je het standaard in de supermarkt zou verwachten. Maar dat was niet zo. Totdat Laura Hoogland het product dit jaar met haar bedrijf Sunt naar het schap bracht.
Het idee voor kant-en-klaar bananenbrood zonder toegevoegde suikers ontstond uit eigen behoefte. “Ik bakte regelmatig bananenbrood van rijpe bananen uit mijn buurtsuper. Niet omdat ik nou zo’n keukenprinses ben, maar omdat ik het nergens kant-en-klaar kon vinden”, vertelt de onderneemster. “Toen de eigenaar me vroeg wat ik toch deed met al die bananen, stelde hij voor mijn bananenbrood in zijn winkel te verkopen.” Kort daarop werd ze benaderd door een Amsterdamse horecaondernemer die het bananenbrood in zijn tenten op de kaart wilde zetten.
De timing was goed. Hoogland had net haar baan opgezegd, omdat ze graag wilde ondernemen. “Ik speelde met meerdere ideeën voor een eigen bedrijf, maar toen dit zo’n vlucht nam besloot ik me volledig op bananenbrood te richten.” Ze trok de stoute schoenen aan, benaderde Albert Heijn en mocht daar komen pitchen.
Sinds mei ligt het bananenbrood bij 125 filialen van de grootgrutter in de schappen. Ook steeds meer horeca- en cateringbedrijven weten het product te vinden.
Dat klinkt als een vliegende start. “Maar ik heb er wel keihard voor moeten werken”, aldus de onderneemster. “Dat begon met de zoektocht naar een producent die niet alleen glutenvrij kon werken, maar ook de capaciteit had om met ons mee te groeien en snel te schakelen. Vervolgens had het nog flink wat voeten in de aarde om mijn recept op grote schaal produceerbaar te krijgen. Ik wilde geen concessies doen, zoals het toch toevoegen van suiker, en dat werd niet altijd begrepen. Ik ben bovendien gestart zonder financiering wat letterlijk betekende dat ik soms mijn huis moest verhuren via Airbnb voordat ik een nieuwe stap kon zetten.”
Met Sunt wil Hoogland naast nieuwe producten op de markt brengen, ook voedselverspilling tegengaan. “Bananen behoren tot de meest geconsumeerde producten ter wereld, maar worden ook het meest weggegooid.” Om dit te doorbreken is het bedrijf een samenwerking aangegaan met een van de grootste bananenleveranciers ter wereld. “Hun afgekeurde bananen gaan nu naar ons in plaats van naar de prullenbak.” In de toekomst hoopt het bedrijf ook de bananen die door supermarkten worden weggegooid in haar producten te verwerken. “Maar dat is een grote logistiek uitdaging.”
Toekomstplannen heeft Hoogland volop. “We zijn bezig met het ontwikkelen van andere producten op basis van bananen en oriënteren ons op uitbreiding naar het buitenland. Er is nog veel werk aan de winkel, maar ik geniet elke dag van mijn beslissing om te gaan ondernemen.”
Naam: Sunt
Wie: Laura Hoogland
Wat: Kant-en-klaar bananenbrood
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: 29-03-2018
Gedane investering: €15.000
Beoogde jaaromzet: €3 miljoen (in 2022)
Meer informatie: suntfood.com