Wie rondkijkt bij Kitchen Republic ziet overal bedrijvigheid. In de grote gemeenschappelijke keuken zijn mensen in pannen aan het roeren, aan het schillen, bakken, opmaken of inpakken. "Wij bieden food startups een professionele keuken van waaruit ze hun bedrijf kunnen opzetten", vertelt oprichter Emma Veerhuis vanuit de loods in Amsterdam-West waar de werkplaats is gevestigd.
AMSTERDAM – Wie rondkijkt bij Kitchen Republic ziet overal bedrijvigheid. In de grote gemeenschappelijke keuken zijn mensen in pannen aan het roeren, aan het schillen, bakken, opmaken of inpakken. “Wij bieden food startups een professionele keuken van waaruit ze hun bedrijf kunnen opzetten”, vertelt oprichter Emma Veerhuis vanuit de loods in Amsterdam-West waar de werkplaats is gevestigd.
Veerhuis (29) begon Kitchen Republic vier jaar geleden samen met haar man Bart-Jan Veldhuizen. Sinds een jaar runt Bas de Vries de keuken waardoor Veerhuis en Veldhuizen zich minder met praktische zaken bezig hoeven te houden en zich meer op de strategie en ontwikkeling van hun bedrijf kunnen richten.
Het idee voor Kitchen Republic ontstond bij Veldhuizen (32) die het concept ‘shared communal kitchenspace’ ontdekte in de Verenigde Staten waar hij is geboren en deels studeerde. “Voor een vast bedrag per maand hebben onze leden onbeperkt toegang tot de keuken en apparatuur”, legt Veerhuis uit. “Zo kunnen ze hun concept uitproberen zonder meteen te hoeven investeren in een professionele keuken en daarnaast bieden wij ze een netwerk, kennis en salesmogelijkheden. We zijn een springplank naar succes voor culinaire startups.”
Op dit moment maken circa dertig culinaire concepten gebruik van de productiekeuken waaronder cateraars als Sophie Eats en Tante Ivy’s Tasty Kitchen, bagel-bakker Flo’s Appetizing, kimchi-producent Oh Na Mi en Seamore dat onder meer wraps en pasta maakt van zeewier. “We staan open voor allerlei concepten”, vertelt Veerhuis. “Maar we vinden het wel belangrijk dat onze leden bewust bezig zijn met duurzaamheid en/of sociaal ondernemerschap.”
Het concept van de deelkeuken trekt veel verschillende ondernemers aan. “Ongeveer de helft van onze leden heeft geen Nederlandse achtergrond”, vertelt Veerhuis. “Zij willen vaak de smaak van hun thuisland hier naartoe brengen. Dat zorgt voor een bijzondere dynamiek in de keuken.” Sowieso hangt er een familiaire sfeer in de keuken, aldus de oprichtster. “Dat is ook wat we voor ogen hadden toen we begonnen; we willen een grote ‘keukenfamilie’ creëren; een community van culinaire bedrijven die elkaar steunen en inspireren.”
Vanuit die gedachte is Veerhuis vorig jaar ook begonnen met de Kitchen Republic Academy; een educatie- en netwerkprogramma voor culinaire startups. “Dat is een programma van twaalf weken waarbij startende ondernemers praktische begeleiding krijgen bij het ontwikkelen van hun ideeën. Een goed culinair idee betekent namelijk niet automatisch een goedlopende onderneming.”
Een andere nieuwe pijler zijn privékeukens en -werkplekken in drie loodsen naast de huidige locatie. “Bedrijfjes groeien op een gegeven moment uit onze keuken. Door afgesloten units aan te bieden met eigen apparatuur en opslag, kunnen we deze bedrijven bij onze ‘familie’ houden. En het biedt perspectief voor culinaire concepten die nu niet bij ons terechtkunnen omdat ze bijvoorbeeld glutenvrij of halal zijn en voor grote spelers die willen experimenteren met nieuwe smaken of concepten.”