Wie veganist is, moet goed opletten bij het winkelen. "Ook producten waarvan je het niet van verwacht, kunnen dierlijke bestanddelen bevatten", zegt Stephan Stegeman. Om dat probleem weg te nemen richtte hij samen met Kim van Langelaar en Alex Jansen het online veganistische warenhuis Shop Like You Give a Damn op.
AMSTERDAM – Wie veganist is, moet goed opletten bij het winkelen. “Ook producten waarvan je het niet van verwacht, kunnen dierlijke bestanddelen bevatten”, zegt Stephan Stegeman. Om dat probleem weg te nemen richtte hij samen met Kim van Langelaar en Alex Jansen het online veganistische warenhuis Shop Like You Give a Damn op.
“Als je veganistisch gaat shoppen, moet je er in het begin bijna een studie van maken”, aldus Stegeman. “Zo hebben veel jeansmerken wel een aantal veganistische items, maar dat communiceren ze niet duidelijk. Je moet het echt weten te vinden. Ik heb ook meerdere keren gedacht een veganistisch kledingstuk te kopen, maar dan bleek het tóch een verborgen stukje leer te bevatten.”
Stegeman kwam er achter dat het niet alleen zijn frustratie was, maar ook van andere veganisten. “Ik dacht: als dit een frustratie is, is het waarschijnlijk ook een kans”, lacht hij. Enkele jaren nadat hij zelf overstapte op een veganistische levensstijl besloot de ondernemer daarom een online platform met duurzame, en uitsluitend diervrije producten – van sneakers tot lingerie tot brillen tot shampoo – op te richten.
Afgelopen augustus ging Shop Like You Give a Damn de lucht in. In dat opstartjaar sloot ook Stegemans vrouw Kim van Langelaar zich bij de start-up aan. Ze richt zich voornamelijk op het branding- en communicatiegedeelte van het bedrijf, Stegeman is verantwoordelijk voor de marketingstrategie en verkoop; Jansen, met wie hij eerder een bezorgdienst voor veganistisch eten runde, is de technische man.
Tot nu toe verdienen de ondernemers nog niets met hun concept, maar dat moet binnenkort veranderen. Het oorspronkelijke idee was om toe te werken naar een affiliate model waarbij consumenten voor hun aanschaf worden doorgelinkt naar de eigen website van de merken die op het platform verkocht worden. Dit model bleek echter lastig implementeerbaar.
Per april stapt het bedrijf over naar een marktplaatsmodel waarbij merken zelf hun producten online zetten in de webshop en de ondernemers een percentage krijgen van elke verkoop die via hun kanaal plaatsvindt. Dit model is gebruiksvriendelijker voor bezoekers, omdat ze alle items van verschillende shops via één winkelmandje kunnen afrekenen in plaats van naar de verschillende verkopende merken te worden doorgestuurd. Daarnaast is het gemakkelijker te schalen.
Steeds meer mensen weten de webshop te vinden. Het aantal paginaweergaven zit nu rond de 20.000 per maand. De gestage groei stemt tevreden, maar geeft soms een dubbel gevoel. “Vanuit onze duurzame levensstijl staan we enigszins ambivalent tegenover winkelen, want we vinden dat mensen zo min mogelijk moeten kopen”, lacht Van Langelaar. “Maar áls mensen iets willen kopen, dan natuurlijk het liefst via ons.”
Naam bedrijf: Shop Like You Give a Damn
Wie: Stephan Stegeman, Alex Jansen en Kim van Langelaar
Wat: Online veganistisch en duurzaam warenhuis
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: 31 juli 2018
Gedane investering: €10.000
Beoogde jaaromzet: €200.000
Meer informatie: shoplikeyougiveadamn.nl