Wie een kamer boekt bij Hotel Pistache, kan met een app de deuren van het hotel en de geboekte kamer openen. "Inchecken is niet meer nodig", vertellen eigenaressen Florianne Eshuis en Cathelijne van der Lande van het in maart geopende boetiekhotel.
DEN HAAG – Wie een kamer boekt bij Hotel Pistache, kan met een app de deuren van het hotel en de geboekte kamer openen. “Inchecken is niet meer nodig”, vertellen eigenaressen Florianne Eshuis en Cathelijne van der Lande van het in maart geopende boetiekhotel.
“Innovatie is onze leidraad geweest bij de ontwikkeling van dit hotel”, vertelt Eshuis. “We hebben de kamers zo ingericht dat het hufterproof is, maar er ook te gek uitziet. En aan de achterkant hebben we het hotelproces zo efficiënt mogelijk ingericht, met technische snufjes zoals het online inchecken.”
Gasten van Hotel Pistache vinden op hun kamer een zogenaamde Handy. “Dat is een mobiele telefoon die onze gasten gratis mogen gebruiken tijdens hun verblijf”, vertelt van der Lande. “Naast bellen en internetten vinden ze er tips op over restaurantjes, winkels en bezienswaardigheden in de omgeving.”
Het idee voor Handy deden de eigenaressen op in een hotel in Japan. Eshuis: “We hebben allebei veel gereisd, ook zakelijk. Bij het ontwikkelen van Pistache hebben we gekeken naar waar wij zelf behoefte aan hebben in een hotel.”
Het ontbijt bij Pistache wordt door een biologisch eetwinkel bij de gasten op de kamer bezorgd. Door het uitbesteden van zaken als het ontbijt en het automatiseren van ‘receptietaken’ verloopt een verblijf in het hotel efficiënt. “Maar niet onpersoonlijk”, meent Van der Lande. “We hebben minder direct contact met gasten, maar we zijn altijd bereikbaar per telefoon en email. En als we merken dat mensen het fijn vinden om toch persoonlijk ontvangen te worden, dan doen we dat. We zijn hier een paar keer per week en de conciërge woont om de hoek en kan binnen een paar minuten in het hotel zijn.”
De inrichting van de negen kamers moet ook zorgen voor een persoonlijke sfeer. “Bijna alle kamers hebben een keukentje”, zegt Eshuis. “Je ziet dat hotelgasten door diensten als Airbnb steeds meer op zoek zijn naar een huiselijke omgeving.”
De inrichting hebben de onderneemsters zelf op zich genomen. “We hebben allebei een zakelijke achtergrond, maar een voorliefde voor interieur”, lacht Eshuis. “De verbouwing van het pand is door een aannemer gedaan. Maar de bouwbegeleiding en het interieurconcept deden we zelf; van het uitzoeken van het servies tot het ontwerpen van het behang.”
Nu het hotel bijna een half jaar open is, loopt alles zoals de onderneemsters voor ogen hadden en zijn ze voorzichtig al bezig met de volgende stap. “Daarbij denken we niet alleen aan een tweede vestiging, maar ook aan samenwerkingen met projectontwikkelaars. We weten nu hoe we een hotelconcept van a tot z moeten neerzetten. En die kennis delen we graag.”
Naam bedrijf: Hotel Pistache
Wie: Florianne Eshuis en Cathelijne van der Lande
Wat: Boetiekhotel
Waar: Den Haag
Officiële startdatum: 11-09-2017
Gedane investering: €400.000
Beoogde jaaromzet: €490.000
Meer informatie: www.hotelpistache.com