Met de oordoppen van startup Knops kun je zelf bepalen welke omgevingsgeluiden je wel of niet toe wilt laten. "Wij noemen het volumeknoppen voor je oren", vertelt medeoprichter Koen Brouwer. "Door te draaien aan de ring op de oordoppen, kun je het geluidsniveau aanpassen en horen wat je wilt."
AMSTERDAM – Met de oordoppen van startup Knops kun je zelf bepalen welke omgevingsgeluiden je wel of niet toe wilt laten. “Wij noemen het volumeknoppen voor je oren”, vertelt medeoprichter Koen Brouwer. “Door te draaien aan de ring op de oordoppen, kun je het geluidsniveau aanpassen en horen wat je wilt.”
De oordoppen zijn te verstellen naar vier standen. “Bij de eerste stand hoor je wat je zonder oordoppen ook zou horen, bij de tweede stand wordt het geluid met 10 decibel gedempt wat fijn is als je in de trein zit of op je werk; je verstaat dan nog steeds wat andere mensen zeggen”, legt Brouwer uit. “Stand 3 biedt de gehoorbescherming die de meeste oordoppen bieden en is perfect voor concerten. De vierde stand is een isolatiestand met een maximale geluidsreductie van 30 decibel.”
Knops is niet de eerste onderneming van Brouwer en zijn compagnon Quinten Huigen: ze begonnen vijf jaar geleden met het succesvolle Thunderplugs, waarmee ze betaalbare oordoppen met filters verkopen die je bij poppodia en op festivals uit een automaat kunt halen. “Dat bedrijf loopt goed, we zijn verkrijgbaar in 26 landen”, vertelt Brouwer. “Knops is ontstaan vanuit de behoefte om zelf een oordop te ontwikkelen. Een product zoals we dat nu in de markt zetten, bestond nog niet: een verstelbare oordop waar geen elektronica of batterij aan te pas komt.”
Brouwer en Huigen, die elkaar kennen van het conservatorium, gingen voor de ontwikkeling van de oordoppen in zee met Richard en Arjen de Jong, twee broers die respectievelijk als designer en engineer zijn gepromoveerd op akoestiek. De vier oprichters vullen elkaar goed aan. “Richard en Arjen zijn verantwoordelijk voor het product; zij hebben het ontworpen en gemaakt. Quinten en ik zijn van de marketing en de verkoop; wij hebben er voor gezorgd dat het product een smoel kreeg.”
Na drie jaar ontwerpen en ontwikkelen zijn de oordoppen bijna klaar voor ancering. “We zijn nu bezig met de laatste spuitgietingen voor de massaoplevering, wat allemaal gebeurt in een fabriek in Amsterdam-Zuid”, vertelt Brouwer. “We gaan eerst de producten leveren aan de klanten die onze crowdfundcampagnes via Kickstarter en Indiegogo gesteund hebben, maar de webshop is al live en over een paar maanden kunnen we hopelijk direct leveren na bestelling.”
De ondernemers zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. “We denken aan een behoefte te voldoen die nog niet wordt ingevuld. De interesse komt niet alleen vanuit muziek- en gadgetliefhebbers, ook vanuit onverwachte hoeken”, zegt Brouwer. “Zo is er belangstelling vanuit een doelgroep die met autisme te maken heeft. Dat ons product een oplossing biedt voor prikkelarme mensen, hadden we niet van te voren bedacht. Dat is toch mooi?”
Naam bedrijf: Knops
Wie: Koen Brouwer, Quinten Huigen, Arjen De Jong, Richard De Jong
Wat: Analoge verstelbare oordoppen
Waar: Amsterdam
Startdatum: 1 januari 2017
Gedane investering: €600.000
Beoogde jaaromzet: €2 miljoen
Meer informatie: www.knops.co; info@knops.co