Het verhaal achter Oot Granola is het verhaal van een onderneemster die in de supermarkt niet kon vinden wat ze zocht. "Ik vind granola - krokante ontbijtgranen met zaden, pitten, vruchten of noten - een prachtig product, maar in de schappen zag ik alleen kunstmatige varianten boordevol toegevoegde suikers", vertelt Valentine van der Lande.
AMSTERDAM – Het verhaal achter Oot Granola is het verhaal van een onderneemster die in de supermarkt niet kon vinden wat ze zocht. “Ik vind granola – krokante ontbijtgranen met zaden, pitten, vruchten of noten – een prachtig product, maar in de schappen zag ik alleen kunstmatige varianten boordevol toegevoegde suikers”, vertelt Valentine van der Lande.
Dus besloot ze zelf de keuken in te duiken. In eerste instantie voor zichzelf, maar al snel besloot ze het professioneel aan te pakken. “Ik ben gaan praten en heb recepten ontwikkeld met specialisten uit de voedingsindustrie: chef-koks, bakkers, diëtisten en voedingswetenschappers. Met als vraag: waar moet een echt lekkere, maar ook gezonde en voedzame granola aan voldoen?”
Die vraag bleek lastiger dan van te voren gedacht. “Het heeft bijna twee jaar geduurd voordat de recepten goed genoeg waren om de markt mee op te gaan. Dat had ik wel een beetje onderschat. Haver is best een lastig product, het is al snel saai of te droog. De verhouding van ingrediënten is ontzettend belangrijk. We zijn eindeloos bezig geweest met het fine tunen van de recepten. Ik denk dat ik wel meer dan driehonderd platen met granola heb gebakken in mijn keuken.”
Uiteindelijk ontwikkelde Van der Lande vier smaken die afgelopen november werden gelanceerd, waaronder een variant met pure cacao, boekweit en kokos en eentje zonder granen met zonnebloempitten, gember en citroengras. Alle varianten zijn biologisch en glutenvrij. De ontbijtgranen zijn niet in de supermarkt te vinden maar alleen online te bestellen. Dat is een bewuste keuze. “Producenten in de retail weten vaak niet goed wie hun klanten zijn. Wij wel en daarom kunnen we direct inspelen op de vragen en behoefte van de consument.”
Potentiële klanten kunnen kennismaken met de smaken door een proefpakket te bestellen. Daarna is het de bedoeling dat ze een abonnement afsluiten, waarbij ze minimaal één keer per maand twee zakken granola krijgen thuisbezorgd. De verpakkingen passen door de brievenbus. “Dat is ontstaan op basis van feedback van gebruikers”, vertelt de onderneemster. “Zelf vind ik het nooit zo’n probleem om thuis te blijven om te wachten op de bezorging van producten. Tijdens de proefperiode gaven veel klanten aan dat wel als een obstakel te zien.”
Van der Lande heeft gekozen voor een abonnementsvorm om de prijs zo laag mogelijk te kunnen houden. “En dit product leent zich er ook voor. Ontbijten doet iedereen, elke dag”, lacht ze. “Maar we begrijpen dat mensen huiverig kunnen zijn voor het afsluiten van een abonnement. Bij ons kun je daarom zonder probleem elk moment opzeggen en vallen we je niet verder lastig.”
Naam bedrijf: Oot Granola
Wie: Valentine van der Lande (39)
Wat: Verse granola, bezorgd in je brievenbus
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: november 2017
Gedane investering: € 100.000
Beoogde jaaromzet: € 1.000.000 in 2020
Meer informatie: www.oot.nl