Bouillon past bij de trend van gezond leven, maar het zelf maken kost tijd. "En dat hebben, of maken, veel mensen niet", zegt Marijke de Laat. Dus besloot ze samen met haar partner Joris Landa een bouillon bar te beginnen: Bouillon Brothers. Hier kun je een kop kippen-, runder- of miso-bouillon afhalen of ter plekke opeten.
AMSTERDAM – Bouillon past bij de trend van gezond leven, maar het zelf maken kost tijd. “En dat hebben, of maken, veel mensen niet”, zegt Marijke de Laat. Dus besloot ze samen met haar partner Joris Landa een bouillon bar te beginnen: Bouillon Brothers. Hier kun je een kop kippen-, runder- of miso-bouillon afhalen of ter plekke opeten.
“De gezondheidsvoordelen van bouillon zijn legio”, aldus De Laat. “Het is niet voor niets dat je vroeger een kop kippenbouillon kreeg als je ziek was. Vers getrokken bouillon bevat onder meer essentiële mineralen en voedingsstoffen die helpen het immuunsysteem te versterken. De gelatine in bouillon stimuleert de spijsvertering, het helpt tegen brandend maagzuur en het bevat collageen en calcium wat goed is voor huid, haar en nagels.”
De eerste locatie van Bouillon Brothers opende afgelopen zomer de deuren in de Amsterdamse Houthavens. Inmiddels is er een tweede locatie, in het centrum van de stad, en liggen de bouillons ook in de schappen van Albert Heijn.
De Laat en Landa liepen al een tijd rond met het idee om samen te ondernemen. Toen ze de kans kregen om een ruimte te huren naast hun nieuwe huis, besloten ze de sprong te wagen. In samenwerking met een vriend met een professionele productiekeuken ontwikkelden ze de drie basisbouillons en openden ze in juni 2017 de deuren in de Houthavens. “Omdat de woonwijk nog in aanbouw is, vonden we de gok te groot om alleen met bouillon te beginnen. We serveren daarom ook koffie, thee en broodjes”, vertelt De Laat. “In het begin kwamen klanten voor broodjes en zeiden ze: ‘doe ook maar zo’n soeppie erbij’. Nu merken we dat veel mensen vooral voor de bouillon komen.”
Op de tweede locatie, die vorige maand de deuren opende, staat uitsluitend bouillon op het menu. Klanten kunnen in beide bars naar eigen smaak toppings toevoegen aan de basisbouillons- zoals noedels, groenten, kruiden en specerijen. Ook staan er favorites op de menukaart, vaste smaakcombinaties zoals kippenbouillon met stukjes kip, taugé, gember, koriander en kurkuma. Na het winnen van de Albert Heijn Product Pitch, liggen de ‘bouillons to go’ van het merk sinds eind vorig jaar ook bij 200 locaties van de supermarktketen.
Het merk groeit snel. “Een teken dat we op de goede weg zitten, maar het is belangrijk om nu focus te houden”, aldus De Laat. “We zitten nog in de ontwikkelingsfase. Zo komt er bij onze tweede locatie een ander publiek met andere wensen. Zelf toppings kiezen, slaat daar bijvoorbeeld niet echt aan. Het fijne aan horeca is dat je dingen kunt uitproberen en meteen respons krijgt waardoor je continu door kunt ontwikkelen. Uiteindelijk willen we het concept standaardiseren om echt te kunnen opschalen, maar we genieten nu nog heel erg van dit proces.”
Naam bedrijf: Bouillon Brothers
Wie: Marijke de Laat en Joris Landa
Wat: Verse bouillon naar authentiek recept
Waar: Amsterdam
Officiële startdatum: juni 2017
Gedane investering: €50.000
Beoogde jaaromzet: €150.000-300.000 in 2019
Meer informatie: bouillonbrothers.nl; info@bouillonbrothers.nl