Jimmy Joy verkoopt gemaksvoeding; maaltijdrepen en drinkmaaltijden die als ontbijt, lunch of avondeten kunnen dienen. En dat slaat aan. De Nederlandse startup verkocht sinds 2014 meer dan 7,5 miljoen maaltijdvervangers in 86 landen.
AMSTERDAM – Jimmy Joy verkoopt gemaksvoeding; maaltijdrepen en drinkmaaltijden die als ontbijt, lunch of avondeten kunnen dienen. En dat slaat aan. De Nederlandse startup verkocht sinds 2014 meer dan 7,5 miljoen maaltijdvervangers in 86 landen.
De Plenny Shakes en Twenny Bars bevatten een mix aan mineralen, vitaminen, koolhydraten, vetten en proteïne. “We zijn absoluut geen dieetproduct”, benadrukt directeur Sam Rohn (24). “Het is niet de bedoeling dat onze klanten afvallen, we willen alleen hun leven makkelijker maken. Onze repen en shakes zijn volledige maaltijdvervangers, je kunt er helemaal op leven als je dat zou willen.”
Er zijn mensen die dat ook daadwerkelijk hebben uitgeprobeerd, vertelt de ondernemer, hoewel het bedrijf zelf consumenten adviseert hun producten af te wisselen met echte maaltijden: “Een jongen heeft bij wijze van experiment een jaar lang uitsluitend Jimmy Joy-producten gegeten en dat gefilmd. En een stelletje heeft hetzelfde gedaan om op die manier geld te besparen”, vertelt de ondernemer. “Maar het merendeel van de gebruikers vervangt op regelmatige basis een maaltijd met onze producten. Dat zijn bijvoorbeeld studenten die aan het blokken zijn voor tentamens of moeders die niet aan uitgebreid eten toekomen tijdens een drukke ochtend met de kinderen.”
Rohn, die zich vlak na de oprichting van het bedrijf in 2014 bij bedenker Joey Koningsbruggen aansloot, merkt dat de producten steeds meer mensen aanspreken. “We zijn sinds kort verkrijgbaar bij de Albert Heijn. Dat is een grote stap voor ons, want het is ons eerste grote retailkanaal. Los van de extra verkoop ben ik vooral trots op de erkenning die het geeft.”
Tot voorheen werden de maaltijdvervangers alleen via enkele kleine retailkanalen verkocht, zoals Spar University – supermarkten bij universiteiten – en in enkele Duitse sportscholen. “Onze omzet komt momenteel voor 95% via online verkoop”, aldus Rohn.
Jimmy Joy verscheept al vanaf het begin producten naar klanten wereldwijd. Dat gebeurt nu nog allemaal vanuit Nederland. “Dat is goedkoper dan elders productie- en distributiecentra te openen. We produceren natuurlijk lichte en kleine artikelen die makkelijk te verschepen zijn.” Alleen in de Verenigde Staten opent binnenkort een vestiging van het bedrijf. “Dat is een grote markt voor ons en men koopt daar graag lokaal geproduceerde producten.”
De klanten van het bedrijf komen overal vandaan. Naast Nederland zijn de Duitse, Zweedse en Britse markt op dit moment het grootst. “Het is leuk om de verschillen per land te zien”, vertelt Rohn. “In India is de veganistische variant bijvoorbeeld heel populair en in China zie je dat mannelijke studenten onze producten eerst kopen en vervolgens hun hele familie aansteken.” Lachend: “En in Spanje hebben we aanzienlijk meer vrouwen als klant na een mediabericht dat onze producten door een bepaalde olie goed zouden zijn voor je huid.”
In de nabije toekomst wil Jimmy Joy ook in buitenlandse winkelschappen liggen. “Onze grootste focus blijft online, maar retail verlaagt de drempel om het te proberen. En uiteindelijk hopen we met onze producten het leven van nog veel meer mensen makkelijker te maken.”