Bij OppoSuits verkopen ze pakken; 'gekke pakken' met printjes en uitgesproken kleuren. En dat slaat aan. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.
Bij OppoSuits verkopen ze pakken; ‘gekke pakken’ met printjes en uitgesproken kleuren. En dat slaat aan. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.
Het idee voor de succesvolle onderneming ontstond ruim zeven jaar geleden toen de andere oprichters – Jelle van der Zwet en Jasper Castelein – tijdens het backpacken besloten om zich in Vietnam een ‘gek’ pak te laten aanmeten bij een van de vele kleermakers in Hoi An. Jelle koos voor een oranje pak en Jasper voor een jaguarprint. De pakken leverden de jongens zoveel positieve reacties op dat er ‘een idee begon te borrelen’, vertelt Bakker die zijn huidige compagnons kende uit het dorp waar ze allemaal opgroeiden.
Bakker, die eerder zaken had gedaan in Azië, besloot zich bij zijn dorpsgenoten aan te sluiten en het bedrijf was geboren. Ze begonnen ‘klein’ met een container vol oranje mannenpakken in aanloop naar het Europees Kampioenschap Voetbal in 2012. “Die waren binnen no time uitverkocht.” Kleine collecties met jaguar-, tropische en kerstprints volgden, waarvan vooral de laatste ‘een mega hit’ was volgens Bakker.
Na een succesvolle introductie op een carnavalsbeurs in het Britse Birmingham, beseften de mannen een aansprekend concept in handen te hebben. Ze besloten hun vaste banen op te zeggen en zich volledig op de startup te richten. Vijf jaar later heeft het bedrijf meer dan honderd designs uitgebracht en is er naast de mannenlijn ook een vrouwen- en een kindercollectie geïntroduceerd.
Op het hoofdkantoor in de Zuid-Hollandse polder werken inmiddels 55 mensen. Ook is er een eigen kantoor in New York. Distributiecentra in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada en de Verenigde Staten leveren aan meer dan zestig landen. “Door die verschillende centra kunnen we wereldwijd snel leveren. In de kleinere landen binnen één dag, in de grote landen in maximaal een paar dagen”, vertelt medeoprichter Guus Bakker.
Het succes van hun product? “We bieden een kwalitatief en stijlvol alternatief voor verkleedfeestjes of evenementen, en dat slaat overal ter wereld aan.” Het grootste deel van hun klanten schaft een pak aan voor een feestje, festival of bijzondere gebeurtenis, maar er zijn ook klanten die meerdere OppoSuits-pakken in hun bezit hebben, weet de ondernemer. “Dat zien we vooral in de Verenigde Staten”, vertelt hij. “Daar dragen mensen onze pakken ook echt als mode. De cultuur is daar anders, mensen hebben er een meer uitgesproken smaak.”
Amerika is de grootste afzetmarkt van het bedrijf. “We hebben daar grote retailketens zoals Macy’s als klant. Als je dan gaat leveren, lig je meteen in honderden winkel. Maar ook onze andere markten blijven groeien, Australië, Canada en Duitsland zijn enorme groeimarkten.”
In welke landen het concept aanslaat en waar niet, is niet altijd te voorspellen. “Het succes in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk kwam niet echt onverwacht, omdat het landen zijn waar de verkleedcultuur heel groot is. Duitsland zagen we niet aan komen. We hadden een traditioneel beeld van de degelijke Duitser in ons hoofd maar ze zijn er super enthousiast over onze pakken.”