Een startup op zoek naar brainstormruimte, ouders die het feestje van hun kind op een leuke locatie willen vieren, een kookgek die wel eens een weekend een pop-uprestaurant zou willen runnen.. Volgens ondernemers Arjen Ulrich en Linda van de Sande zouden zij allemaal eens een kijkje moeten nemen op make.space.more.
Een startup op zoek naar brainstormruimte, ouders die het feestje van hun kind op een leuke locatie willen vieren, een kookgek die wel eens een weekend een pop-uprestaurant zou willen runnen.. Volgens ondernemers Arjen Ulrich en Linda van de Sande zouden zij allemaal eens een kijkje moeten nemen op make.space.more.
Dit online platform biedt een overzicht van locaties die te huur zijn, nu nog vooral in Amsterdam en omgeving, maar in de toekomst door het hele land. „De ruimte in Nederland kan beter en anders verdeeld worden”, legt Van de Sande hun visie uit. „Veel bedrijven hebben ruimte leegstaan en op hetzelfde moment wordt flexibel werken steeds populairder, waarbij mensen geen vaste werkplek meer hebben maar wel soms behoefte hebben aan een ruimte om bijvoorbeeld te vergaderen of te brainstormen. Wij brengen die twee partijen bij elkaar.”
De oprichters hebben hun platform, dat in november online ging, vormgegeven volgens ’het Airbnb-principe’. „Aanbieders kunnen zelf hun ruimte op onze website plaatsen en daar kunnen geïnteresseerden vervolgens op reageren. We willen ook gaan werken met profielen en recensies”, vertelt Ulrich. „Gebruiksgemak en transparantie staan bij ons bovenaan. Zo werken we alleen met vaste prijzen. Als locaties die niet willen geven, dan gaan we niet met ze in zee. Als je zegt: ’prijs nader overeen te komen’ dan haken mensen al snel af, is onze ervaring.”
Make.space.more onderscheidt zich ook van de concurrentie door de locaties die zij aanbieden. „Vaak is het aanbod heel eenzijdig, bijvoorbeeld alleen gericht op vergaderruimtes of op feestlocaties. Bij ons zijn creatieve ruimtes voor de meest uiteenlopende gelegenheden te vinden, ”, aldus de ondernemers. Via het platform is onder meer een ’brainstormcaravan’ in een weiland net buiten Amsterdam te huur, net als een concertzaal, een theater, oude klaslokalen en een woonboot in deze stad.
De afgelopen maanden zijn Ulrich en Van de Sande vooral bezig geweest met het zelf benaderen van locaties. „Onze eerste prioriteit was om een zo volledig mogelijk platform neer te zetten.” Nu de locaties hen inmiddels ook zelf beginnen te vinden, net als de gebruikers, willen ze zich meer gaan richten op het uitbreiden van de functionaliteiten van de website.
Ideeën voor de toekomst zijn er nog genoeg. „Uiteindelijk willen we echt een platform worden waarop we vraag en aanbod kunnen combineren”, vertelt Ulrich. „Als mensen zoeken naar een feestlocatie, zou je ze dan bijvoorbeeld suggesties kunnen doen voor een goede fotograaf om hun evenement te fotograferen, uit de database met gebruikers van de site.”
Op dit moment zijn er geen kosten verbonden aan gebruik van het platform maar uiteindelijk willen de ondernemers in het geval van een transactie een klein percentage gaan rekenen.
De ondernemers halen hun inkomsten momenteel echter nog uit freelance-werkzaamheden naast hun startup. Dat is soms flink aanpoten, maar dat deert de pioniers niet. „Dit idee is te goed om er niets mee te doen.”