Martijn Doets maakt ijsjes. Maar de voormalige pensioenconsulent is niet een van de vele schepijs-ondernemers die ons land inmiddels rijk is; bij Doets koop je ijsjes op een stokje. „Ik wilde iets vernieuwends introduceren in deze volle markt”, aldus de oprichter van popsiclebar IJsmanschap.
Martijn Doets maakt ijsjes. Maar de voormalige pensioenconsulent is niet een van de vele schepijs-ondernemers die ons land inmiddels rijk is; bij Doets koop je ijsjes op een stokje. „Ik wilde iets vernieuwends introduceren in deze volle markt”, aldus de oprichter van popsiclebar IJsmanschap.
Doets, die al jaren droomde van een eigen onderneming, opende in maart de deuren van zijn winkel in Amsterdam-West. Ter voorbereiding op zijn nieuwe carrière volgde hij een cursus ijs maken aan de befaamde Gelato University in het Italiaanse Bologna. „En toen ben gewoon maar begonnen.”
Met zijn ijsjes wil Doets ’een alternatief bieden’ voor bekende ijsjes zoals Magnums en raketjes. „Ons ijs wordt ambachtelijk bereid, zonder toevoeging van kunstmatige kleur- of smaakstoffen en conserveringsmiddelen.”
Bij IJsmanschap kun je kiezen tussen ’gelato popsicles’ op melkbasis en ’sorbetto popsicles’ op waterbasis. De ijsjes, met smaken als champagne-framboos, mango-kokos, lemon cheese cake en citroen, in de vitrine zijn ’naked’. Wie daar zin in heeft kan zijn ijsje nog laten bedekken met een laag chocolade en/of knapperige nootjes.
„Wie bij ons een ijsje koopt verwent zichzelf”, aldus Doets. „Mensen zijn tegenwoordig veel bewuster bezig met voeding. Als je ’zondigt’, doe het dan goed, zorg dat het de moeite waard is”, legt hij het idee achter zijn onderneming uit.
En dat slaat aan. „Mensen vinden het duidelijk de moeite waard, we krijgen het steeds drukker.” Dat de winkel niet heel centraal gelegen is, lijkt klanten niet tegen te houden.
„Laatst had een jong meisje uit Amstelveen haar vader helemaal hier naartoe gesleept nadat ze onze ijsjes op internet had gezien”, lacht de ondernemer trots. „Een winkel op een a-locatie zou de verkoop vast nog veel meer bevorderen, maar dat kan ik simpelweg nog niet betalen.”
Doets ziet de winkel als zijn ’etalage’. „Hier kan ik laten zien wat ik doe en waar ik voor sta.” Voor de omzet zijn externe verkooppunten echter ontzettend belangrijk. „De winkel alleen is voorlopig nog niet voldoende om de kosten te dekken.”
Gelukkig hebben zich al veel geïnteresseerden gemeld voor de verkoop van de popsicles van IJsmanschap. De ijsjes op een stokje gaan inmiddels bij verschillende winkels in Amsterdam over de toonbank.
De vraag is inmiddels zelfs zo groot dat Doets zijn ijs op een andere locatie maakt dan in zijn winkel omdat het daar te klein werd. Lachend: „We zijn veel sneller dan verwacht gaan leveren aan derden. Het is allemaal in een stroomversnelling gegaan.”