Het Nederlandse Makers Channel mengt zich in de strijd om de videokijker op internet. Maar anders dan giganten als YouTube of Vimeo bieden ze alleen webseries aan. Kwalitatief aantrekkelijke filmpjes, gemaakt door onbekend talent én gevierde namen.
Het Nederlandse Makers Channel mengt zich in de strijd om de videokijker op internet. Maar anders dan giganten als YouTube of Vimeo bieden ze alleen webseries aan. Kwalitatief aantrekkelijke filmpjes, gemaakt door onbekend talent én gevierde namen.
“Wij bieden makers een platform om hun video’s met de wereld te delen, maar niet iedereen kan zomaar zijn video’s uploaden”, verduidelijkt medeoprichter Marko van Kampen meteen. “We bieden een premiumomgeving voor webfilmpjes. Makers Channel is het slot op de deur.”
Vindbaarheid
Die premiumomgeving maakt het platform volgens de bedenkers aantrekkelijk voor alle gebruikers. Voor kijkers is het een overzichtelijke omgeving waar ze gratis video’s kunnen bekijken. Dat is bij andere platforms wel eens anders, weet Van Kampen: “YouTube is een geniaal platform, maar de vindbaarheid is op zijn zachtst gezegd niet ultiem.”
Van Kampen is ervan overtuigd dat de kwaliteit van de filmpjes, de transparantie over het aantal views en de samenwerking met televisiezender Fox aantrekkelijk kan zijn voor adverteerders. De makers van de video’s krijgen 70% van de opbrengsten, de rest is voor Makers Chanel. Om de kwaliteit van de webseries te waarborgen, krijgen de makers professionele begeleiding.
Influencers
Inmiddels is er al een aantal aanbieders actief op het platform. Ze variëren van bijvoorbeeld voedingscoach Rens Kroes, dansschool The Star Factory, blogger Yara Michels, goochelaar Roy van Rossum en acteur Manuel Broekman tot voetballer Ryan Babel en rapper Lange Frans. Makers Channel beschouwt ze als ‘ influencers’; mensen die een voorbeeld kunnen zijn voor het overwegend jonge publiek van het platform. De bekendheden filmen weliswaar zelf, maar hun filmpjes worden door professionals gemonteerd.
Makers Channel is nu ruim vijf maanden online en Van Kampen ziet zijn bedrijf met de dag groeien. Ook van internationale uitbreiding is inmiddels sprake. “We zijn net begonnen in Londen”, vertelt de ondernemer trots. “Daar heb ik veel vertrouwen in. Online video is grensoverschrijdend. Voor mijn gevoel staan we pas aan het begin.”