Van handen wassen een feest maken, dat is de missie van Tessa Tippersma. De enthousiaste onderneemster wil zoveel mogelijk mensen, en dan vooral kinderen, bereiken met het product waar ze zelf rotsvast in gelooft: Knetterzeep.
Van handen wassen een feest maken, dat is de missie van Tessa Tippersma. De enthousiaste onderneemster wil zoveel mogelijk mensen, en dan vooral kinderen, bereiken met het product waar ze zelf rotsvast in gelooft: Knetterzeep.
De handzeep in schuimvorm begint, zoals de naam al doet vermoeden, te knetteren op het moment dat je in je handen wrijft. Die sensatie zorgt ervoor dat kinderen opeens graag hun handen wassen, iets wat ze volgens diverse onderzoeken over het algemeen te weinig en te kort doen, met een verhoogde kans op infecties tot gevolg.
Tippersma nam de licentie van Knetterzeep vorig jaar zomer over van een groep studenten uit Arnhem die het product voor hun opleiding had ontwikkeld. “Ik heb jarenlang in de zorg gewerkt, wat ik heel leuk vond maar ik kon er mijn ondernemersdrang niet in kwijt. Toen Knetterzeep via via op mijn pad kwam, vielen het zorgzame en het zakelijke in mij eindelijk samen.”
Aanvankelijk was Tippersma van plan om het concept voor de zeep in haar vrije tijd verder uit te breiden, maar al snel zag ze zich gedwongen haar baan als zorgcoördinator op te zeggen. “Het slaat nog veel beter aan dan ik had verwacht. We hebben naast onze webshop al meer dan 180 verkooppunten en ook de workshops op scholen, waar kinderen een handenwasdiploma kunnen verdienen, zijn ontzettend populair.”
Ondanks het succes van Knetterzeep gaat het opzetten van een onderneming met vallen en opstaan merkte Tippersma het afgelopen jaar. “Je leert zoveel van het ondernemerschap. Ik ga bijna dagelijks op mijn smoel”, lacht ze. “Maar ik heb inmiddels ook geleerd dat tegenslagen vaak weer nieuwe kansen creëren. Ik was bijvoorbeeld in Shanghai voor een afspraak met wat achteraf een malafide zakenpartner bleek. Maar het bezoek dat ik tijdens die reis spontaan aan de Nederlandse ambassade aldaar bracht, heeft me nu al meerdere samenwerkingen in China opgeleverd, zoals met webgigant Alibaba.”