Wie via de app van TringTring een maaltijd of boodschappen bestelt, doet het milieu een plezier. De nieuwe Amsterdamse service bezorgt namelijk uitsluitend op de fiets. "Als je bij ons bestelt, staat er binnen een uur een fietskoerier voor je neus met je bestelling”, garandeert initiatiefnemer Roel Mos.
Wie via de app van TringTring een maaltijd of boodschappen bestelt, doet het milieu een plezier. De nieuwe Amsterdamse service bezorgt namelijk uitsluitend op de fiets.
„Als je bij ons bestelt, staat er binnen een uur een fietskoerier voor je neus met je bestelling”, garandeert initiatiefnemer Roel Mos. Deze zogenaamde Tringers zijn ’gewone Amsterdammers’ die via de app een melding krijgen als er iemand bij hen in de buurt een bestelling plaatst.
„De bezorgers kunnen de opdracht accepteren en verdienen vervolgens 5 euro met een klus. Maar ze kunnen de app ook uitzetten of de opdracht afslaan als ze even geen tijd of zin hebben om op de fiets te stappen. Voor veel mensen een ideale manier om bij te verdienen en ook nog te bewegen. Je zou het betaald sporten kunnen noemen”, grapt de ondernemer.
Ongeveer een maand na de lancering zijn er al meer dan vijftig Tringers actief. Zij bezorgen bestellingen die door Mos en zijn team zijn geselecteerd. „Bij ons bestel je goede en gezonde producten van lokale ondernemers”, vertelt Mos. „Er zijn zoveel gave winkels en restaurants met supermooie producten in de stad. Op deze manier geven wij hen, op een groene en leuke manier, een groter bereik.”
Mos hoopt met zijn initiatief de stad „weer wat leefbaarder” te maken. „Wist je dat meer dan 50 procent van het verkeer in een stad gerelateerd is aan het vervoer van goederen? En dat gebeurt nu dus nog grotendeels met auto’s en brommers. Als je de fiets op een goede manier inzet is het niet alleen groen maar ook makkelijk, in de stad ben je vaak het snelst op de fiets.”
Zijn idee slaat aan. „Deze eerste paar weken zijn we per week 25 procent gegroeid”, aldus de ondernemer. „Zowel de winkeliers als de klanten en de Tringers zijn enthousiast.” Aan ambitie dan ook geen gebrek. „We willen op korte termijn ook gaan uitbreiden naar andere steden. En we hebben nog geen concrete plannen om naar het buitenland te gaan, maar dromen mag altijd toch?” lacht Mos. „In fietsvriendelijke steden als Berlijn en Kopenhagen zou dit ook heel goed werken, dat weet ik zeker.”