"Ik denk dat wij binnen drie jaar in vijftig toonaangevende steden wereldwijd kunnen zitten.” Het is duidelijk: Martijn Roordink, oprichter en algemeen directeur van Spaces, gelooft in zijn concept.
“Ik denk dat wij binnen drie jaar in vijftig toonaangevende steden wereldwijd kunnen zitten.” Het is duidelijk: Martijn Roordink, oprichter en algemeen directeur van Spaces, gelooft in zijn concept.
Roordink bedacht in 2006 samen met Frederique Keuning het concept voor Spaces, dat flexibele werkruimte biedt aan bedrijven en zelfstandigen. Ze vonden een investeerder in Rattan Chadha, de oprichter van Mexx, en openden in 2008 de eerste vestiging aan de Herengracht in Amsterdam.
Inmiddels zijn er drie vestigingen in de hoofdstad, een in Den Haag en sinds vorige maand ook een in Londen. Vestigingen in New York, Melbourne, Sydney en Rotterdam openen komende maanden hun deuren.
„Wij richten ons op ’millennials’, jonge talentvolle wereldburgers die in grote steden wonen. Zij zijn internationaal georiënteerd en vestigen zich waar ze zich prettig voelen.” Deze generatie bevindt zich volgens hem in alle grote wereldsteden en hij gelooft dan ook dat zijn thuishaven voor millenials overal ter wereld kan aanslaan.
„Door stijlvolle, toegankelijke en betaalbare werkruimte te bieden willen we een soort bijenkorf creëren voor onze members waar alles samen beweegt en nieuwe ideeën ontstaan”, legt Roordink uit.
In tegenstelling tot veel concurrenten richt Spaces zich niet alleen op zelfstandigen en startups, maar vooral op ’established startups’ en internationale gevestigde branches, aldus Roordink. „Dat zijn bedrijven die al voorbij de spannende beginfase zijn, zoals GoPro, Twitter, Uber en Catawiki.
”Voor dit soort bedrijven heeft een kantoor een andere functie dan een traditioneel kantoor, aldus Roordink. „Het meeste werk gebeurt tegenwoordig online en een eigen kantoor is vaak niet echt meer nodig. Maar beslissingen en inspiratie vinden nog steeds offline plaats, de mens blijft tenslotte een sociaal dier. Onze filosofie ’born in Amsterdam’ sluit daarbij aan”, denkt de ondernemer. „We zijn heel toegankelijk, ondernemend en internationaal, maar toch ook persoonlijk. Hoe internationaal onze toekomstplannen ook zijn, we zullen onze afkomst nooit verloochenen.”