“Succes gaat niet alleen om geld. Gelukkig beginnen steeds meer mensen dat te beseffen.” Willemijn Verloop, bekend als oprichtster van War Child, houdt zich de laatste jaren voornamelijk bezig met sociaal ondernemen. Ze vertelt waarom zij denkt dat sociale ondernemingen de toekomst hebben.
“Succes gaat niet alleen om geld. Gelukkig beginnen steeds meer mensen dat te beseffen.” Willemijn Verloop, bekend als oprichtster van War Child, houdt zich de laatste jaren voornamelijk bezig met sociaal ondernemen. Ze vertelt aan Stop de Crisis waarom zij denkt dat sociale ondernemingen de toekomst hebben.
Samen met Mark Hillen, voormalig managing partner bij Accenture, richtte Verloop vorig jaar het platform Social Enterprise NL op. Afgelopen week kwam ook hun boek Verbeter de wereld, begin een bedrijf uit, waarin aan de hand van voorbeeldbedrijven wordt uitgelegd wat sociaal ondernemen nou precies is en waar de kansen liggen.
Sociale ondernemingen worden door Social Enterprise NL gedefinieerd als bedrijven die een maatschappelijke missie voorop stellen en waarvoor geld verdienen van secundair belang is. “Goede dingen gebeuren niet meer alleen bij goede doelen”, voegt Verloop toe. “ Steeds meer ondernemers beseffen dat het veel voldoening geeft als je een product of dienst levert en tegelijkertijd bijdraagt aan een betere leefomgeving of milieu.”
Sociale ondernemingen zijn volgens Verloop ruwweg te verdelen in drie categorieën. De eerste groep zijn de ethische koplopers, bedrijven die een hele productieketen willen veranderen, zoals Tony’s Chocoloney (slaafvrije chocolade) en Fair Phone (smartphones gemaakt van ‘eerlijke’ grondstoffen). De tweede groep richt zich op arbeidsparticipatie. Dit zijn bedrijven die “van een achterstand een voorsprong willen maken”, aldus Verloop, zoals Chairmen at Work dat mensen met een visuele beperking inzet als stoelmasseur en Brouwerij de Prael waar mensen met een psychiatrische achtergrond werken. De derde groep bestaat uit community enterprises die zich richten op het bouwen van een gemeenschap, zoals Peerby (een uitleenplatform voor buurtgenoten) en Zorgvoorelkaar.nl, een online marktplaats voor vrijwillige en professionele hulp aan buurtgenoten.
Verloop is blij dat sociale ondernemingen zoals Tony’s Chocoloney, Peerby en Marqt (een biologische supermarktketen) bij steeds meer mensen een belletje doen rinkelen. Maar ook de kleine ondernemingen verdienen volgens haar meer bekendheid. “Bij bedrijven zie je steeds meer interesse in sociaal ondernemerschap, maar we moeten ook de consumenten mee krijgen.” Ze gelooft dat sociale ondernemingen de motor van de economie kunnen vormen. “De kracht van social entreprises is niet alleen hun ideële missie, de producten en diensten die zij afleveren moeten ook gewoon steengoed zijn. Consumenten moeten de meerwaarde van die producten zien en daar hun geld aan gaan uitgeven.”
“Mensen moeten beseffen dat de producten en diensten van sociale ondernemingen misschien soms wel wat duurder zijn, maar dat ze dat ook waard zijn omdat het kwalitatief goede producten zijn en ze ook nog eens bijdragen aan een betere wereld.” Als die mindset bij consumenten gaat leven zou het beter kunnen gaan met de economie in ons land, gelooft Verloop. “Aan de ene kant moeten mensen zich steeds meer af gaan vragen hoe dingen eigenlijk worden gemaakt en op dat punt hun verantwoordelijkheid nemen. En aan de andere kant moet men zich er weer bewust van worden dat geld een middel is en geen doel op zich.”
Wat dat laatste betreft hebben de sociaal ondernemers volgens Verloop een koppositie. “De crisis is mede veroorzaakt omdat we geld als doel zijn gaan zien. Sociaal ondernemers maken er een circulaire economie van waarin geld primair een ruilmiddel is. Ze laten zien dat succes ontstaat als er voor iedereen winst wordt gecreëerd.”