Naar schatting bereikt 5 tot 10 procent van alle groente en fruit in ons land de consument niet omdat ze te krom zijn, te klein, niet de juiste kleur hebben of op een andere manier afwijkend zijn. De onderneemsters achter Kromkommer vinden dit belachelijk en maken zich daarom hard tegen voedselverspilling en vóór ‘gekke groenten’.
Wereldwijd wordt er 1,3 miljard ton voedsel per jaar weggegooid. Naar schatting bereikt 5 tot 10 procent van alle groente en fruit in ons land niet eens de consument omdat ze te krom zijn, te klein, niet de juiste kleur hebben of op een andere manier afwijkend zijn. De onderneemsters achter Kromkommer vinden dit belachelijk en maken zich daarom hard tegen voedselverspilling en vóór ‘gekke groenten’.
Jente de Vries, Lisanne van Zwol en Chantal Engelen hebben na enkele pilots vorig jaar besloten om zich nu vooral te richten op de ontwikkeling van een eigen soeplijn, vol groenten die het anders niet zouden redden. Om de productie hiervan op gang te krijgen zijn ze een crowdfundingactie begonnen waarmee ze minimaal 25 duizend euro op willen halen. Twee weken na de start van de campagne zitten ze inmiddels al op 65 procent van dit streefbedrag.
“Het gaat beter dan we hadden gehoopt”, vertelt Jente de Vries blij. “Al meteen vanaf het begin eigenlijk. We hadden ingeschat dat we de eerste dag 10 procent zouden halen maar toen zaten we al op 23 procent. Als we meer dan ons streefbedrag ophalen, willen we dat investeren in de ontwikkeling van een delicatessenlijn.”
Het idee om zich in te zetten voor gekke groenten begon in 2012 bij De Vries en Lisanne van Zwol, die samen bedrijfskunde studeerden. “We hadden, net als veel mensen denk ik, het gevoel dat we iets voor de wereld wilden doen”, blikt De Vries terug. ”Maar we wisten niet zo goed wat. Tot ik via een studievak over dumpster diven hoorde – weggegooid eten verzamelen – en we dat zijn gaan doen. Na een middagje struinen over de markt en bij de afvalbakken van supermarkten hadden we zoveel eetbaars gevonden dat we hebben kunnen koken voor de hele klas.”
Het besef dat er zoveel voeding werd weggegooid begon te leven bij de studentes en toen ze er achterkwamen dat er ook heel veel goede groenten werden weggegooid zonder überhaupt de winkelschappen te halen, besloten ze tot actie over te gaan. Uiteindelijk sloot eind vorig jaar ook Chantal Engelen zich bij hen aan, die zich met haar eigen initiatief Too Good to Waste ook al inzette tegen voedselverspilling.
Hun initiatief past volgens De Vries heel goed bij de tijdsgeest waarin mensen zich steeds bewuster worden van verspilling en op zoek gaan naar alternatieven. “Ik denk dat ons verhaal ook aanslaat omdat het een positief verhaal is. We moeten zoveel tegenwoordig – geen vlees eten, wel vis eten, geen overbeviste vis eten, wel koolhydraten, geen koolhydraten.. – dat mensen de weg een beetje kwijtraken. Wij vertellen gewoon een duidelijk verhaal.”
Zelf hebben de dames verspilling bijna volledig uit hun leven gebannen. “We koken niet alleen vaak met de gekke groenten die we van telers en distributeurs krijgen, maar ik gooi ook bijna niets meer weg van wat ik wel in de supermarkt koop”, vertelt De Vries. “Daarnaast doe ik bijvoorbeeld graag aan kledingruil.” Haar omgeving vindt dat de enthousiaste onderneemster soms te ver gaat in haar enthousiasme. “Voor mijn verjaardag afgelopen jaar wilde ik alleen maar tweedehands cadeautjes”, vertelt ze lachend. “ Dat ging sommige mensen om me heen toch te ver. Die belden me om te vragen of ze niet toch iets nieuws voor me mochten kopen.”