"Het is toch eigenlijk belachelijk dat de meeste mensen elke dag andere kleren dragen maar wel altijd dezelfde bril?" aldus Mark de Lange. "Dat kan anders." Dus begon de ondernemer - zelf een brildrager - Ace & Tate.
“Het is toch eigenlijk belachelijk dat de meeste mensen elke dag andere kleren dragen maar wel altijd dezelfde bril?” zegt Mark de Lange. “Dat kan anders.” Dus begon de ondernemer – zelf een brildrager – Ace & Tate, een website waar voor het vaste bedrag van 98 euro een stijlvolle bril kan worden besteld, inclusief glazen op sterkte.
“Ik kwam op het idee nadat ik tijdens een vakantie in Amerika een duur montuur had gekocht en daar bij thuiskomst ook nog eens voor een fiks bedrag glazen in liet zetten. Ik snapte niet waarom dat allemaal zo duur moest zijn. Een bril is in principe een vrij simpel product. Dus toen ben ik een beetje op onderzoek uitgegaan.”
De ondernemer, die eerder een venture capital-bedrijf had, ontdekte dat de prijs van een bril vaak zo hoog is omdat er ‘heel veel schakels in de keten’ zitten.
“Die schakels hebben we er bij Ace & Tate dus uitgehaald. Wij ontwerpen zelf de modellen, laten de frames maken bij een fabriek in Italië en de glazen in Nederland en that’s it . Omdat we ons eigen merk voeren, betalen we geen licentiekosten en we verkopen, online, direct aan de consument. Zo kunnen we een product van hoge kwaliteit aanbieden voor een vaste lage prijs.”
En dat werkt. De verkoop van de brillen en zonnebrillen gaat ‘boven verwachting goed’. Zo goed zelfs, dat de gedroomde uitbreiding naar het buitenland al deels wordt doorgevoerd. “We zijn nu ook actief in Engeland en binnenkort volgt Duitsland”, vertelt De Lange. “Je moet het ijzer smeden als het heet is.”
Ace & Tate bestaat inmiddels naast De Lange uit partners Camiel de Lange van Bergen (coo) en Bart-Jan van Seggelen (creative director) en enkele medewerkers. “Dat vind ik een van de mooiste dingen aan dit proces. Dat het begon met een idee en dat we nu werken met een groep mensen die elkaar grotendeels voorheen niet kenden en zich nu keihard inzetten voor hetzelfde doel. Als ik soms op kantoor om me heen kijk, kan ik daar heel blij van worden.”
Voorlopig is het einde van het succes van Ace & Tate als het aan De Lange ligt dan ook nog lang niet in zicht. “We streven ernaar om in heel Europa het online alternatief voor de luxe opticien te worden. Het zou toch geweldig zijn als het voor veel mensen bereikbaar wordt om meerdere brillen in de kast te hebben liggen? Ik heb er inmiddels acht”, lacht hij.