Hutspot is een winkel. Je kunt er echter ook koffiedrinken en lunchen. Een paar jonge bedrijfjes houden er kantoor, soms worden er yogaworkshops gehouden en er is een galerie.
Hutspot is een winkel. Je kunt er echter ook koffiedrinken en lunchen. Een paar jonge bedrijfjes houden er kantoor, soms worden er yogaworkshops gehouden en er is een galerie. Wat het nou precies is, daar in dat pand aan de Amsterdamse Van Woustraat? “We zien onszelf als een platform voor jonge ondernemers en talent”, aldus Pieter Jongens, een van de oprichters van Hutspot.
“Hoewel, jong is misschien niet het juiste woord. We verkopen hier ook de spullen van een buurtbewoner, een oudere man die meubeltjes maakt”, vervolgt de ondernemer, die samen met compagnons Reinier Bernaert en Nick van der Aalst aan het roer van de onderneming staat. Het begon allemaal in mei vorig jaar met een winkelruimte die leegstond in de Utrechtsestraat en waar de jongens, die elkaar leerden kennen bij kledingmerk Deus, een pop-upshop begonnen. “Daar startten we met zes merken, maar iedereen was zo enthousiast dat dit aantal heel snel toenam.”
Bij Hutspot worden allerlei producten verkocht, van tassen en kleding tot meubels, servies, slabbetjes en kruidentuintjes in een houten kistje. “Iedereen met een leuk idee kan bij ons aankloppen”, legt Jongens uit. “De enige voorwaarde voor opname in ons assortiment is dat wij het allemaal zelf ook leuk moeten vinden. Pas als dat zo is, gaan we met iemand in zee.”
Inmiddels liggen er meer dan tachtig merken en bijna drieduizend verschillende producten in het nieuwe pand van Hutspot, waar ze eind vorig jaar introkken. “We streven naar een assortiment dat continu verandert. Als je hier na een paar weken nog eens binnenloopt, kan het er weer volledig anders uitzien.”
Door de ruim 800 vierkante meter die de jongens tot hun beschikking hebben, is Hutspot als het ware organisch ontstaan. “Omdat we opeens zoveel ruimte te vullen hadden, zijn we een deel als kantoorruimte gaan verhuren aan twee creatieve bedrijfjes, eentje op kunstgebied en de ander op horecagebied. Daardoor ontstond ook het idee voor het interne café en voor de galerie. Dat zijn twee dingen waar we zelf geen ervaring mee hebben, maar de kennis was dus al in huis.”
De ondernemers hebben het gevoel een gouden concept in handen te hebben. “Dat merken we ook door de belangstelling van buitenaf. We worden regelmatig benaderd door vastgoedbedrijven die willen dat wij grote leegstaande ruimtes gaan vullen met een Hutspot. Zij zien dit als een manier om de problemen door de crisis te bestrijden. Dat is natuurlijk geweldig.”