Wie voor het eerst gaat backpacken komt voor lastige keuzes te staan: de ruimte in een rugzak is beperkt maar je wil er aan de andere kant van de wereld niet achter komen dat je een essentieel product mist. Backpackkit behoedt onervaren reizigers hiervoor en stelde een ’compleet en betaalbaar’ pakket samen met backpack essentials.
Wie voor het eerst gaat backpacken komt voor lastige keuzes te staan: de ruimte in een rugzak is beperkt maar je wil er aan de andere kant van de wereld niet achter komen dat je een essentieel product mist. Backpackkit behoedt onervaren reizigers hiervoor en stelde een ’compleet en betaalbaar’ pakket samen met backpack essentials.
„Mijn zus Anne is een enorme globetrotter. Vriendinnen die voor het eerst gingen backpacken vroegen haar vaak wat ze mee moesten nemen en mede daardoor ontstond het idee voor onze gezamenlijke startup”, vertelt mede-oprichter Jan Kuppens. „Bij ons kunnen reizigers voor 95 euro een basispakket bestellen met 21 onmisbare artikelen voor op reis, zoals een waterzak, een wereldstekker, reishanddoeken en een EHBO-kit.”
Voor de samenstelling van de lijst putten broer en zus niet alleen uit hun eigen backpack-ervaringen maar deden ze ook uitgebreid onderzoek. Kuppens: „We hebben een gigantische lijst met producten opgesteld en mensen uit onze eigen omgeving maar ook professionals, zoals iemand van de GGD en een huisarts, gevraagd wat zij onmisbaar vonden. Ook hebben we backpackers in enkele Amsterdamse hostels de lijst voorgelegd.”
Anderhalf jaar na de oprichting van hun webshop bestaat de doelgroep van Backpackkit niet meer alleen uit reizigers die voor het eerst met een rugzak de wereld intrekken. „De verkoop van de basispakketten is nog steeds onze grootste business, maar we kregen steeds vaker de vraag van reizigers of we ook losse producten verkochten, dus die zijn sinds november ook verkrijgbaar.
Als ondernemer moet je met je markt meebewegen.”
Voor de opslag en distributie van hun producten werken Jan en Anne ’naar grote tevredenheid’ samen met een logistiek partner, transportbedrijf Minc uit Mijdrecht. Zo hebben ze zelf ook meer tijd en ruimte om zich op de andere kanten van hun zaak te richten. „Ik houd me bezig met het financiële plaatje, de inkoop van de artikelen en het ontwerp”, aldus Jan. „En Anne doet het klantencontact en de dagelijkse dingen zoals het contact met onze logistiek partner.”
Dat doet Anne overigens niet vanuit Nederland. Zij reist momenteel een jaar de wereld rond. „Omdat we een online bedrijf hebben, maakt het niet uit waar ze zit”, hebben de reislustige ondernemers gemerkt. „En op deze manier is ze het reizende visitekaartje van ons bedrijf. Ze verwerkt haar reiservaringen ook in blogartikelen met backpacktips. Zo komen andere backpackers op onze site terecht en hopen we weer nieuwe klanten aan te trekken.”